Tunnel under järnvägen dröjer

Flera steg återstår innan det kan bli någon ny väg in till Linghem. En tunnel i väster ska ersätta den gamla bron i öster – men det tar tid och det är fortfarande oklart om den gamla bron måste rivas.

Trafikverkets skiss över den planerade tunneln och den nya förbifarten.

Trafikverkets skiss över den planerade tunneln och den nya förbifarten.

Foto: Trafikverket

LINKÖPING2019-07-09 17:30

För ett år sen – i juni 2018 – fattade Trafikverket beslut om att överge tanken på en ny bro för att istället bygga en tunnel. Orsaken är att tunneln blir billigare än bron. Platsen är densamma, väster om samhället, men tunneln medför ytterligare lite förarbete. Nuvarande tidplan anger att den ska vara klar år 2023.

Tunneln kommer att ligga under nuvarande grundvattennivå. Det innebär att grundvatten måste pumpas undan – inte bara tillfälligt utan för alltid. Eller åtminstone för överskådlig framtid.

För detta krävs ett särskilt tillstånd, det som kallas "tillstånd för vattenverksamhet".

– Sen är det så att när vi bygger så måste vi stänga av järnvägen under en veckas tid. Det måste koordineras med andra saker som också kräver avstängning, vi får inte stänga av enbart för vårt projekt, berättar Gustav Simmons som är projketledare på Trafikverket.

Det stoppet kan därför inte planeras förrän alla andra utredningar och tillstånd ligger klara.

För att få avbrottet så kort som möjligt grävs ett hål bredvid järnvägen. Där byggs bron och sedan skjuts den på plats under den vecka som järnvägen stängs av.

En fråga som fortfarande saknar svar är om den gamla bron i öster kommer att kunna bevaras. Den har varit i dåligt skick under många år och under våren skulle Trafikverket ta prover på den för att avgöra om den måste rivas. Dessa prover har ännu inte tagits och därmed är det fortfarande oklart om den kan sparas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!