Scania och AB Volvo är två av de företag som nu satsar på att tillverka även tyngre lastbilar som är helt eldrivna. I höstas fick Volvo en stororder på 100 ellastbilar på upp till 44 ton från det danska rederiet och logistikföretaget DFDS. Volvos målsättning är att hälften av alla sålda lastbilar ska vara eldrivna år 2030.
Enligt tillverkaren har lastbilarna en räckvidd på 30 mil, något som kan förlängas till 50 mil med en snabbladdning under arbetspasset. I Helsingborg har Öresundskraft byggt en laddstation för lastbilar och nu diskuteras en större, nationell satsning för att bygga ut laddinfrastrukturen.
Tekniska verken ingår tillsammans med Öresundskraft, Mälarenergi, Göteborg Energi och Jönköping Energi i ett nätverk som i samarbete med företag i logistik- och fordonsbranscherna diskuterar hur detta ska göras.
– Vårt gemensamma mål är att bli den ledande partnern inom laddning och tillhörande tjänster när godsflödena i södra Sverige elektrifieras. För vår del ligger ju Mjölby och Linköping strategiskt vid E4, kommenterar Tekniska verkens vd Charlotta Sund.
Eldrivna lastbilar är en av flera möjligheter för att göra vägtransporter klimatvänligare.
– Det behövs en hel palett och vi har flera olika spår för framtidens transporter. Vi har ju länge arbetat med flytande biogas för lastbilar och vi tittar nu även på laddning, batteribyte och vätgas, säger Charlotta Sund.