Trygghetslarmet försvann

Ann-Marie Nilsson, 83 år, i Linköping blev av med sitt trygghetslarm när hon fick en ny och oönskad teleoperatör.

-- Det är livsviktigt att min systers trygghetslarm fungerar, säger Linnea Gårdebrink (tv). Under nära två dygn var Ann-Marie Nilssons larm urkopplat när hon lurades att byta teleoperatör.

-- Det är livsviktigt att min systers trygghetslarm fungerar, säger Linnea Gårdebrink (tv). Under nära två dygn var Ann-Marie Nilssons larm urkopplat när hon lurades att byta teleoperatör.

Foto:

LINKÖPING2002-04-09 05:41

-- Det är fruktansvärt att försäljare kan utnyttja äldre och sjuka människor på det här sättet, säger systern Linnea Gårdebrink.

Ann-Marie Nilsson bor på Ullstämma servicehus. Hon är senil och har Parkinsons sjukdom och är därför beroende av sitt personliga larm.

Telefonen spärrad

En försäljare ringde upp och övertalade henne att byta tele-operatör. Men vid bytet den 1 april kopplades larmet ur. Dessutom fungerade inte telefonen för utgående samtal.

-- Min syster har säkert inte förstått vad försäljaren sagt. Hon vet inte ens namnet på den nya teleoperatören, säger Linnea Gårdebrink.

Efter att systern tagit kontakt med Telia kunde Ann-Marie ändå snabbt få tillbaka den gamla operatören, och även få igång larmfunktionen.

-- Telia faxade ett avtal till servicehemmet. Så det var bara att skriva på. Men jag vill varna dem som bor på servicehem att trygghetslarmet kan slås ut när man byter teleoperatör.

Larmmatta

I larmfunktionen i lägen- heten ingår även brandlarm och larmmatta. Alla larm försvann i nära två dygn i början av april.

Linnea Gårdebrink är orolig för sin syster. För några år sedan tog hon sig ut ur lägenheten mitt i natten och snubblade på ett steg i trapphuset, och föll till golvet. Därför installerades larmmattan, som varnar om systern går utanför dörren.

-- Det är livsviktigt att larmen fungerar, anser Linnea Gårdebrink som också har spärrat sin systers telefon mot oönskad marknadsföring hos Nix-Telefon.

Carina Brehmer på konsumentvägledningen i Linköping anser att det är ett stort problem med telefonförsäljning, eftersom det inte finns några skrift- liga avtal. Men generellt kan sägas att det finns både bra och dåliga försäljare.

-- Ett nej kan uppfattas som ett ja. Och en försäljare som får besked att han kan skicka mer information om teletjänsten tar det som ett ja, det vill säga att kunden godtar ny operatör.

Telefonförsäljaren ska alltid skicka en handling där konsumenten kan skriva på om han eller hon vill stanna kvar hos den nuvarande operatören. Men förfarandet kritiseras av Carina Brehmer.

-- Det borde vara ett omvänt förhållande. Konsumenten ska underteckna handlingen om han vill byta operatör. Eftersom muntliga avtal gäller är det här ett falskspel. På det här sättet plockar dåliga försäljare bara in mer provision, och konsumenterna får lida.

Carina Brehmer anser att avtalssituationen för Ann-Marie Nilsson är mycket diskutabel.

-- Eftersom trygghetslarmet kopplades ur handlar det om liv eller död.

Larm fungerar inte

Hans G Larsson på Telia säger att trygghetslarmet inte fungerar när konsumenten väljer förval.

-- Operatörerna har olika kapacitet, och trafiken tar andra vägar när man väljer förval. Tekniken blir mer komplicerad, och sårbarheten ökar. Men det går att programmera trygghets- larmet, så att det väljer Telia, säger han.

En annan tjänst som försvinner när en Teliakund väljer en annan operatör är återuppringning.

Den försäljare som kontaktade Ann-Marie Nilsson är och förblir "hemlig". Telia får av sekrettesskäl inte uppge operatörens namn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!