Trendbrott för Linköping i företagens rankning

Linköping klättrar 36 platser när företagen betygsätter landets kommuner. Men när det kommer till service, dialog, bemötande och attityder hamnar kommunen på undre halvan av listan.

Linköping klättrar på listan där näringslivet beygsätter företagsklimatet i svenska kommuner.

Linköping klättrar på listan där näringslivet beygsätter företagsklimatet i svenska kommuner.

Foto: Jeppe Gustafsson/arkiv

Linköping2020-09-23 11:30

Svenskt Näringsliv presenterar årligen attitydundersökningen "Lokalt Företagsklimat" där företagen betygsätter landets 290 kommuner.

Efter att 2015 ha hamnat på plats 35 har det gått stadigt bakåt för Linköpings del – fram till i år. Nu klättrar kommunen till en plats över riksgenomsnittet, från 149:e i fjol till 113:e i år.

– Så stora förändringar på listan för stora kommuner är ovanliga. Det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Vi satte som ett övergripande politiskt mål den här mandatperioden att arbeta med villkoren för näringslivet och vår service till företagen, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

Bortsett från Solna, som prenumererat på förstaplatsen på listan åtminstone sedan 2010 och framåt, får många små och mellanstora kommuner höga betyg av företagarna och placerar sig högt upp på listan.

Av Östergötlands kommuner hamnar Ydre i topp på plats 29 (-4) före Mjölby på plats 39 (+35).

Men Linköping jämför sig hellre med kommuner av någorlunda liknande storlek. I gruppen "Större stad" toppas listan av Växjö (totalt 78). Linköping finns på plats 6. Där är Norrköping (totalt 265:a) näst sist av 21 kommuner.

– Att vi vänt den nedåtgående trenden är positivt. Det är inget facit och den här typen av undersökningar säger inte allt men det är en viktig signal, säger Niklas Borg.

I kategorier som "vägnät, tåg och flyg", "mobilnät och bredband" och "tillgång till kompetens" rankas Linköping högt.

Däremot hamnar kommunen på placeringar runt och under 200 – alltså långt under riksgenomsnittet - i flera frågor som rör hur företagen ser på kommunens bemötande. Dessa är "Tjänstemännens attityd till företagande", "Service och bemötande" samt i de för året nya kategorierna  "Dialog mellan företag och kommunens beslutsfattare", "konkurrens från kommunen" och "I vilken utsträckning påverkas ditt företag negativt av brottslighet/otrygghet i din kommun".  I sistnämnda kategori hamnar Linköping så lågt som 247:a.

– Även om årets resultat innebär ett trendbrott är vi inte nöjda. Det är allvarligt att vi som kommun får låga betyg i dessa frågor. Men samtidigt är det något som själva har möjlighet att förbättra. Vi har redan startat ett omfattande förändringsarbete där vi jobbar från grunden bland annat när det gäller service och bemötande, kommenterar Niklas Borg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!