Stort renoveringsbehov vid stationen: "Börjat spricka"

Tunneln vid Linköpings resecentrum är i stort behov av renovering. Nu stängs en av trapporna av i nio veckor. "Det är kostsamt", säger stationsförvaltaren Magnus Sandberg.

Tunneln vid stationsområdet är i behov av renovering. Nu har en av trapporna stängts av. "Plattorna har börjat att spricka", säger Trafikverkets stationsförvaltare Magnus Sandberg.

Tunneln vid stationsområdet är i behov av renovering. Nu har en av trapporna stängts av. "Plattorna har börjat att spricka", säger Trafikverkets stationsförvaltare Magnus Sandberg.

Foto: Julia Djerf

Linköping2023-03-09 11:00

Från och med den här veckan har resenärer vid Linköpings resecentrum mötts av stängsel och informationsskyltar. Trappan, från spårtunneln upp mot Järnvägsgatan, har stängts av – och kommer förbli avstängd till vecka 19.

undefined
Trappan från tunneln upp mot Järnvägsgatan kommer att vara avstängd i nio veckor. Stationsförvaltare Magnus Sandberg är inte orolig för att det kommer att skapa problem för alla resenärer i Linköping.

– Anledningen till renoveringen är två saker. Dels har vi fått vatteninträngning under plattorna i trappan som gör att de har börjat spricka och lossna och att trappnosar har gått sönder. Utöver det har vi haft problem med markvärmen i samtliga trappor och i tunnelgolvet under lång tid – och det passar vi på att fixa i den här trappan, säger Trafikverkets stationsförvaltare Magnus Sandberg.

Varför är tunneln försedd med golvvärme?

– I och med att det är en öppen anläggning är det fritt blås igenom och då drar det ned snö och annat. För oss är det viktigt att markvärmen fungerar, annars hade vi fått halkbekämpa för hand – och det hade blivit väldigt kostsamt.

Hur tänker ni kring påverkan för resenärerna?

– Det finns två trappor till från samma plattform. Man kanske får gå 15 meter extra men vi är inte oroliga för att det ska bli för trångt vid rusningstid.

undefined
Enligt det så kallade genomförandeavtalet som finns mellan Trafikverket och Linköpings kommun ska kommunen stå för 80 procent av stationstunnelns underhållskostnader. Hela tunneln är, enligt Trafikverket, i behov av renovering.

Enligt det avtal som finns mellan Trafikverket och Linköpings kommun, som en gång i tiden möjliggjorde byggnationen av tunneln vid stationsområdet, ska kommunen stå för 80 procent av underhållskostnaderna. Den nu påbörjade trapprenoveringen kostar drygt 700 000 kronor.

– Trafikverket har förvaltningsansvaret, vi ser till att saker och ting blir gjorda, och det här med att renovera trappor och lägga ny markvärme är ganska kostsamma poster, säger Magnus Sandberg och fortsätter:

– Just nu ligger det en fråga hos kommunen huruvida de har medel för att fortsätta en renovering av resterande trappor och tunnelgolvet. Det är vår ambition – men kommunen måste få en chans att planera för det.

Kostnaden för resterande renoveringar uppskattas till fem–sex miljoner kronor.

– Det är en lekmannagissning. Vi har gjort en liknande renovering i Örebro och utgått mycket från den.

– Det ska tilläggas att kommunen inte har fått särskilt bra framförhållning från oss på Trafikverket. Vi har identifierat ett problem och skickat information om vad som behöver göras. Jag kan förstå att det är svårt att leta fram pengar för en sån här åtgärd rakt upp och ned – men beskedet jag har fått är att det kanske finns en öppning, fortsätter Magnus Sandberg.

Karta: Tunneln vid Linköpings resecentrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!