Busstrafiken på Trädgårdstorget har mer än fördubblats på senare år. År 2006 passerade 21 bussar i timmen i vardera riktning under högtrafik. Nu är antalet uppe i 49.
– Det är väldigt trångt. När det kommer bussar på båda sidor är det svårt att köra om, konstaterar Marie Fredin, projektledare på kommunen.
För att komma till rätta med problemen planerar kommunen tre åtgärder. Gatan ska breddas med en knapp meter längs torget. I södergående riktning skapas ett nytt hållplatsläge strax före torget, ungefär i höjd med Subway. I norrgående riktning flyttas hållplatsläget vid Falafelhuset lite närmare H&M.
Samtidigt vill man passa på att förstärka gatan.
– Det är stora problem med ytskiktet där bussarna stannar och startar. Vi behöver bygga om gatan så att den klarar belastningarna bättre, säger Marie Fredin.
Kostnaden för projektet har beräknats till 9,4 miljoner kronor, men staten bidrar med hälften via ett så kallat stadsmiljöavtal. Det stödet är till för att gynna cykel- och kollektivtrafik.
För att störa busstrafiken så lite som möjligt ska arbetena utföras sommartid – och det blir inte förrän nästa år, 2024. Förmodligen kommer all trafik förbi torget att stängas av under en period.
– Det blir förstås besvärligt för oss under byggtiden, men ibland måste det ju grävas. Det vi gjort tidigare när det varit arbeten på S:t Larsgatan är att leda busstrafiken via Hamngatan och använda hållplatsläget vid Köpmansgränd, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.