Den 28 juni omkom 16-årige Filip efter att ha blivit påkörd av ett tåg vid en obevakad plankorsning i Linköping. En minnesplats upprättades snabbt vid platsen, nära spåret, vilket fick Trafikverket att sänka tågens hastighet förbi järnvägsövergången. Nu har Linköpings kommun flyttat minnesplatsen en bit bort och sedan i måndags har tågen återgått till normal hastighet.
– Sedan i går (måndag) morse passerar tågen plankorsningen med full hastighet vilket enligt mina uppgifter är 90 km/h, skriver Trafikverkets mediekommunikatör Daniel Mossberg i ett mejl till oss.
Trafikverket har tidigare uppgett att sikten vid järnvägsövergången röjdes ungefär två veckor innan olyckan.
– Den röjning som skedde två veckor före olyckan är den röjning som föreskrifter och kontrakt beskriver kopplat till siktkrav i korsningen, förklarar Daniel Mossberg.
Enligt uppgifter till Corren har ytterligare buskage röjts efter olyckan.
Stämmer de här uppgifterna?
– Vi har röjt ytterligare utöver de krav som finns på sikt. Några mindre träd togs bort för att få bättre sikt innan man kommer fram till järnvägen. Även kommunen har enligt uppgift röjt ytterligare på kommunal mark i övrigt. Exakt var vet jag inte men det var med utgångspunkt från ”allmänna önskemål” från personer som besökte kommunens områdesteam på plats, skriver Daniel Mossberg.
Kommunens områdesteam fanns vid minnesplatsen på kvällen den 4 juli.
Om både ni och kommunen har röjt vid platsen efter olyckan, var sikten dålig vid olyckstillfället?
– För just denna plankorsning utfördes en siktröjning den 2023-06-16 där alla siktkrav var uppfyllda med god marginal. Detta innebär att vår bedömning var att denna siktröjning som skedde innan olyckan var tillräcklig enligt våra krav på sikt vid plankorsningar. Utöver siktkravet och siktröjningen har vi nu även röjt ytterligare utöver de krav som finns på sikt, men det är fortsatt vår bedömning att sikten varit tillräcklig, skriver Trafikverkets mediekommunikatör.
Enligt Trafikverket finns det över 3 000 liknande järnvägsövergångar runt om i landet. Att åtgärda dessa är dyrt och tar lång tid.
– Vi kommer tyvärr att ha de här plankorsningarna under en ansenlig tid framöver, sa Trafikverkets presschef Bengt Olsson i en tidigare intervju med oss.