Han förklarar att man på Trafikverket har flera egna funderingar om hur situationen på E4 kan förbättras.
Ett tredje körfält är inte en av dem. Däremot finns planer på att uteslutande genomföra vägarbeten nattetid, för att undvika köbildningar. Man jobbar också för att få så lite lokal trafik som möjligt på motorvägen.
– Vi vill undvika de som kör upp på en trafikplats och av på nästa, säger Christian Mineur.
Han menar att det är naivt att tro att saker och ting ska kunna lösas på samma sätt och lika snabbt i Linköping som i Stockholm. På Essingeleden passerar exempelvis cirka tre gånger så många fordon som i Linköping.
– Det går inte att jämföra. I Stockholm har vi en helt annan trafiksituation. Det ser helt annorlunda ut där.
– Och så måste man hela tiden se allt ur olika perspektiv. När vi tittar på saker och ting utifrån trafiksäkerhets-, framkomlighets- eller funktionella perspektiv så blir inte alla lösningar alltid som man önskar.
Däremot tror Christian Mineur, liksom Muharrem Demirok, att Ullevileden och en ny avfart från E4 skulle vara ett viktigt steg. Och han tror att idén om omkörningsförbud för lastbilar kan bli verklighet.
– Det skulle kunna bli aktuellt morgon- och kvällstid. Men det måste prövas först.
Hur lång tid kan en sådan process ta?
– I alla fall ett antal månader. Både länsstyrelsen och remissinstanser ska höras och lämna synpunkter innan beslut kan tas.