När Chrille Hedberg cyklade över Malmslättsvägen i februari i år var han nära att krocka med en annan cyklist som just korsat Videvägen. Att båda cykelöverfarterna hade grönt ljus samtidigt ska ha varit omöjligt, men inträffade ändå. Chrille Hedberg tog efter händelsen kontakt med Linköpings kommun.
– Kommunen misstrodde mig och sa att det inte kan ha hänt, men efter bildbevis tog de tag i problemet. Vid påsk kom det några och grävde vid trafikljusen. Problemet är bara att när de åkte härifrån var alla trafikljus i hela korsningen släckta, även de som reglerar biltrafiken, säger Chrille Hedberg.
I korsningen vid Malmslättsvägen och Videvägen råder det nu en viss oklarhet kring trafikreglerna, enligt Chrille Hedberg.
– Det är som att när ljusen inte funkar är det fritt fram att köra som man vill. Det är sällan människor håller hastighetsgränsen, speciellt inte vid rusningstrafik. Flera gånger har jag varit nära att råka ut för en olycka när jag korsat vägen, det är oroväckande. När jag går över med min 7-åriga dotter är jag på helspänn, även om jag försöker att inte smitta av min rädsla på henne, säger han.
Ett stenkast från korsningen ligger Fridtunaskolan, en skola med klasser från förskoleklass upp till årskurs sex. En del av barnen som går på Fridtunaskolan korsar Malmslättsvägen två gånger varje vardag under skolåret.
– En punkt på föräldrarådet är barnens säkerhet på vägen till och hem från skolan. Jag, tillsammans med flera andra föräldrar, har tagit upp den här livsfarliga korsningen som så många barn passerar. Vi är flera som har hört av oss till kommunen, men ingenting har hänt. Så länge trafikljusen är ur funktion vågar jag inte låta min dotter gå till skolan själv, säger Chrille Hedberg.
Kristin Urbäck sommarjobbar som vikarie på sommarfritidset vid Fridtunaskolan – och även hon har reflekterat över säkerheten i korsningen.
– Vi går ofta över den vägen med barnen när vi ska på utflykt. Det är lite läskigt att gå över där, det gäller verkligen att försäkra sig om att alla bilar står stilla innan vi kliver ut. Oftast väntar vi tills bilisterna vinkar över oss, säger hon.
Enligt lag är det fotgängare som har företräde i korsningen med hänvisning till de vitmålade ränderna vid övergångsstället. Att sätta upp en tillfällig skylt för att förtydliga övergångsstället är inget kommunen reflekterat över, enligt André Alfonsson som är trafikplanerare på Linköpings kommun.
– Vi har inte pratat om någon temporär lösning utan i första hand refererat till de vägmärken som finns på platsen. Är det ett övergångsställe med zebraränder, som det kallas, så har fotgängare företräde när trafiksignalsanläggningen är nedsläckt, säger han.
I en korsning med trafikljus går det många kablar och det finns detektorer under marken som känner av trafikflödet. Allt kommuniceras till en dator som i sin tur sköter trafiksignalerna. Anledningen till att ljusen i korsningen varit nedsläckt så länge beror på brister i kablarna och att felkoder inte har kunnat tolkas.
– Det är flera kabelfel i korsningen som ligger till grund för att trafiksignalerna inte har fungerat. Vanligtvis vid fel med trafikljus får man en felkod. I det här fallet har korsningen släckts utan att vi har fått någon preciserande kod, därför har det varit så svårt att hitta var felet sitter, förklarar André Alfonsson.
Vilka korsningar som prioriteras inom kommunen beror på korsningens trafikflöde och på närliggande verksamheter. Korsningen Malmslättsvägen och Videgatan har varit prioriterad av båda anledningarna, men trots det har det tagit flera månader att hitta felet.
Hade ni kunnat göra något annorlunda för att hitta felet tidigare?
– Det har tagit för lång tid, det måste jag medge. Vi har flera gånger försökt att hitta felet, men inte lyckats förrän nu. Under arbetets gång har vi lärt oss mycket, säger André Alfonsson.
I början av höstterminen kommer arbetet med trafikljusen i korsningen till slut att påbörjas.
– Vecka 35 ska vi påbörja grävningar för att åtgärda problemet och vi förväntas vara klara i slutet av den veckan. Vi kommer även att byta ut datorn som sköter trafiksignalerna för att motverka att något liknande händer igen där. Vi hoppas kunna undvika att någon korsning ligger släckt så här länge igen, säger André Alfonsson.