På en nätverksträff i Linköping på torsdagen, anordnad av Linköping Science Park, berättade Toyotas Niclas Sternerup om den nya satsningen.
– Vårt mesta innovationsarbete idag sker inom automation, hållbarhet, digitalisering och koppla ihop. Därför har vi beslutat att de kommande fyra–fem åren dubblera vår satsning på forskning och utveckling på dessa områden, säger Sternerup som är biträdande teknisk chef på Toyota Material Handling i Mjölby.
Vad innebär det i praktiken?
– Idag har vi 500 ingenjörer på fem olika kontor i Europa, däribland Mjölby. Nu vill vi dubblera det, men det innebär inte att vi måste dubbla antalet anställda hos oss, utan vi vill se mycket mer samarbeten och partnerskap.
Niclas Sternerup kan inte säga hur stor del av satsningen som läggs i Mjölby men det är ingen vild gissning, sett till företagets historik, att det blir en betydande del.
Varför vill ni samarbeta mer med andra företag?
– Det här är nytt för Toyota, vi har ju en historik av att vilja göra det mesta själva, men i det här läget är hastigheten oerhört viktig. Hög hastighet är inget man skapar på egen hand, det finns många bra idéer även utanför vårt företag så det krävs bra samarbeten. Våra kunder trycker på oss hårt för att vi ska ta fram hållbara lösningar. Det märks att det är viktigt för dem.
Hur påverkas ni av kriget i Ukraina?
– Som det stora företag vi är så tar vi stryk av kriget, både på marknaden och i vår leverantörskedja, säger Sternerup. Det är en svår situation för såväl oss som våra leverantörer och kunder. Vi har ju som alla andra haft problem med komponentbristen under pandemin. Samtidigt som vi de senaste två åren haft bland de största orderingångarna någonsin. Den kombinationen skapar många utmaningar för oss. Nu ser vi att kriget påverkar marknaderna i östra Europa. Framför allt påverkas vår leverantörskedja eftersom många av dem finns i östra Europa och de färdas genom Polen nära den ukrainska gränsen.
Toyotas granne i Mjölby kommun, Väderstad AB, flyttar i år in i nya lokaler i Mjärdevi center. Där är inte Toyota ännu, enligt Niclas Sternerup.
– Lena Miranda (vd i Linköping Science Park) brukar vara på mig om "varför är ni inte Mjärdevi?", och mitt svar är att vi vill absolut knyta samarbeten med bolagen där, sen får vi se vad som händer i framtiden.