Tidigare Saab-vd:n går vidare igen

Linköpingssonen Åke Svensson – vd för Teknikföretagen, hedersdoktor vid Linköpings universitet och tidigare vd för Saab-koncernen – går nu vidare och blir ordförande för flygplatsorganisationen Swedavia.

Åke Svensson, tidigare vd för Saab-koncernen och uppvuxen i Linköping, blir nu ordförande i Swedavia som är en statlig organisation över tio flygplatser i Sverige.

Åke Svensson, tidigare vd för Saab-koncernen och uppvuxen i Linköping, blir nu ordförande i Swedavia som är en statlig organisation över tio flygplatser i Sverige.

Foto: Robin Fornas

Linköping2016-07-05 08:30

Som vd för Teknikföretagen kommer han direkt från vårens tuffa förhandlingar i avtalsrörelsen inom industrin. Till Swedavia, den statliga organisationen som styr över ett tiotal flygplatser i Sverige, bland annat Arlanda, Bromma, Landvetter, Sturup samt flera strategiskt viktiga flygplatser i mindre kommuner i Sverige.

– Tanken med Swedavia är att staten ska säkerställa att flyget fungerar för hela Sverige och sammankoppla landets alla delar. Det blir omöjligt att bedriva verksamhet i Kiruna om det inte finns flygplats. Samtidigt kan det vara en stor utmaning för företagen och kommunen att driva en flygplats med få flighter. Linköping och Norrköping ingår inte i Swedavia, exakt hur man har dragit den gränsen vet jag inte. Men där finns ett större kundunderlag och ett samarbete med till exempel Saab som behöver flygplatsen.

Varför fick du det här jobbet?

– Jag tror att min bakgrund på Saab och på Teknikföretagen har betytt mycket. På Teknikföretagen handlar det om hur samhället ska fungera bättre, kopplat till industrins utveckling. Flyget är viktigt för industrin. Och från Saab har jag mycket förståelse för flygtekniska frågor. På Swedavia kan vi arbeta mer med det för att bli allt ska bli så effektivt som möjligt. Allt från väntetider till säkerhet, flygledning och hållbarhet. Flyget jobbar mycket med miljön men det finns mer att göra.

Som vad då?

– Jag är väldigt imponerad av hur Landvetter arbetet runt själva flygplatsen, med avrinningsområden och fågelliv och liknande. Men det handlar också om flygledning och smartare inflygningsrutter kring start och landning. Planen ska inte helst inte slippa vänta på inflygning.

Utvecklingen av obemannade flygtorn där kontrollen styrs centralt är något som han intresserar sig för.

– Självklart är det intressant, inte minst ekonomiskt, om man på de mindre flygplatserna kan ha fjärrstyrda flygtorn. Men säkerheten måste gå först, säger han.

En annan stor fråga som nu landar i Åke Svenssons knä blir framtiden för Bromma flygplats.

– Det är mycket jag inte har hunnit sätta mig in i ännu. Bromma är en uppskattad flygplats. Men ska Bromma flyttas till Arlanda 2038 så kräver det åratal av planering som måste påbörjas redan nu.

Åke Svensson jobbar parallellt på Teknikföretagen fram till 1 augusti, då Klas Wåhlberg efterträder honom.

Vad behöver Teknikföretagen göra i framtiden?

– Avtalsförhandlingarna slutade i ett ettårigt avtal. Det betyder att arbetet med nästa avtal påbörjas i princip direkt. et som vi nu försöker ha fokus på är att ha en gemensam bild med våra fackliga motparter. I den förra avtalsförhandlingen spretade våra bilder. Arbetsgivarsidan såg mer bekymmersamt på hur kostnadsökningar har slagit mot vår konkurrenskraft ute i världen. Det ligger i sakens natur att facken inte ser samma bild. Vi behöver en bättre gemensam faktabas när det gäller konkurrens på världsmarknaden, och det arbetet har vi påbörjat inför nästa avtalsrörelse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!