Telefonkaos på 1177 Vårdguiden

Under helgen ringde så många till sjukvårdsrådgivingen att telefonkön ibland stängdes ned. "Östgötar ringer mer än i andra regioner", säger Asta Lindström, vårdenhetschef på 1177 Vårdguiden i Östergötland.

"Som vanligt i februari". Många är sjuka den här tiden på året, vilket leder till långa telefonköer på Vårdguiden 1177.

"Som vanligt i februari". Många är sjuka den här tiden på året, vilket leder till långa telefonköer på Vårdguiden 1177.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2017-02-23 15:36

"Välkommen till 1177 Vårdguiden. Just nu är det många som ringer till oss. Vänligen försök igen senare, eller besök oss på 1177.se", svarar en dataröst när telefonkön överstiger en och en halv timme. Under helgen var det många i Östergötland som inte kom fram.

– Jag vet ett par enstaka som väntat i över en och en halv timme, men medelväntetiden över dygnet är 20 till 25 minuter. Personerna som ringer är förvånansvärt tålmodiga, säger vårdenhetschefen Asta Lindström.

Det finns flera orsaker till att väntetiden är lång.

– Det är många infektioner just nu, som vanligt i slutet på januari och under februari. När det är svårt att nå sin vårdcentral eller specialistmottagning ringer man istället 1177 för att få hjälp där.

Bristen på sjuksköterskor är en annan orsak.

– Hela landet har fler samtal just nu och nationellt har man svårt att rekrytera sjuksköterskor. Men det är också olika i landet hur välinformerad man är om 1177. Östgötar ringer oftare än i andra regioner, säger Asta Lindström.

Ett annat problem är att vissa har blivit bortkopplade.

– Då är det ett tekniskt problem. Vi har tekniker på regionen och nationellt i Stockholm som letar efter problemet för att lösa det.

I framtiden kan den som ringer blir kopplad till en nationell kö, om telefonkön i ens egen region är för lång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!