Telefonförsäljaren anklagades för att lura gamla och dementa människor att byta telefonoperatör. Konsumentombudsmannen (KO) fick på kort tid in cirka 60 anmälningar från människor som känt sig lurade av Sveanor AB med varumärket Telekraft. Förutom vitet döms en företagsbot ut.
Men detta är slutet på en lång historia så vi börjar med en tillbakablick.
Sveanor gick i konkurs förra sommaren, det var en del i det nätverk av telefonförsäljare som Linköpingsbon Andreas Karlsson kontrollerar. Via sitt bolag har han tillgång till det fasta telenätet. Han låter sedan underentreprenörer med egna företag sälja telefonabonnemang och nyttja hans ingång i telenätet. Samtliga dessa underentreprenörer anklagas för tvivelaktiga säljmetoder, ofta riktade mot äldre.
Det bolag som den här domen gäller – Sveanor – drevs av Thommy Viklander i Karlstad, men han var helt beroende av Andreas Karlsson. Exempelvis gick all fakturering via Karlssons bolag. Under förra sommaren blev Karlsson och Viklander oense och det ledde till konkursen i Sveanor.
När konkursen inträffade hade redan Konsumentombudsmannen satt igång processen i domstolen. Det handlar inte om ett brottmål drivet av en åklagare utan om att KO vill stoppa oseriös marknadsföring. KO hävdade att Sveanor satt i system att ringa äldre och lura dem att byta abonnemang.
Thommy Viklanders försvar gick ut på att det trots allt var väldigt få som klagat. Under drygt ett år hade hans cirka 50 anställda ringt 500 000 samtal och runt 14 000 privatpersoner hade tecknat deras abonnemang. Att då cirka 60, eller 0,04 procent vänt sig till KO är en mycket liten andel.
Enligt honom fanns heller ingen uttalad order att bara ringa äldre. Istället är det helt enkelt så att de flesta som fortfarande har en fast telefon är äldre.
Stockholms tingsrätt bortser från de flesta av Thommy Viklanders invändningar och dömer ut ett förbud kopplat till ett vite på 1 miljon kronor. Det gäller både honom personligen och bolaget. Dessutom döms bolaget att betala en marknadsstörningsavgift på 350 000 kronor. Domen blev dock ingen fullständig seger för Konsumentombudsmannen som hade yrkat att avgiften skulle vara 700 000 kronor.
Det ironiska i sammanhanget är att beloppets storlek inte längre spelar någon roll. Eftersom Sveanor AB försatts i konkurs blir marknadsstörningsavgiften bara en skuld bland andra skulder som inte kan betalas.
De enda pengar som kommer att bli betalda är de 12 510 kronor som Thommy Viklander ålagts att betala. Det är en mindre del av myndighetens rättegångskostnader som läggs på honom personligen.
– Den summan kommer jag att betala, säger han till Corren.
Vad tycker du om domen?
– Jag tycker att det är bra dom, vi hade ju gjort några mindre fel och Konsumentombudsmannen fick ju inte allt som de ville, säger Thommy Viklander.
Sen Sveanor försattes i konkurs har han ingen försäljning av telefonabonnemang.
Konkursen är ännu inte avslutad, den utreds av konkursförvaltare Lennart Högberg i Karlstad.