Den nya biogasmacken i Tannefors blir Linköpings femte – sedan tidigare finns det tankställen i Valla, Gumpekulla, Barhäll och Tornby. Dessutom finns det tre mackar i Norrköping, två i Motala, en i Mjölby och en i Västervik.
– Under 2018 hoppas vi kunna öppna en till i Norrköpingsregionen. Vi tittar framför allt på Klinga, säger Mattias Philipsson, vd för Tekniska verkens dotterbolag Svensk Biogas.
För ett år sedan försökte Tekniska verken sälja Svensk Biogas. Tanken var att koncentrera sig på produktionen av biogas och låta någon annan sköta försäljningen.
– Det var väldigt viktigt för oss att hitta rätt köpare, någon som kunde utveckla biogasverksamheten. Vi fick bud men inte något vi ville godta, så nu är bolaget inte längre till salu, berättar Tekniska verkens ordförande Rebecka Hovenberg (MP), som invigde macken i Tannefors genom att klippa ett band av gröna påsar.
Biogasen har haft några år i motvind. Försäljningen av fordonsgas har sjunkit sedan 2014. Men andra halvåret 2017 vände försäljningssiffrorna uppåt och Mattias Philipsson tror att det bara är början på ett uppsving för gasen.
– Ett tag var det bara elbilar det pratades om. Men biogasen har börjat återfå den uppmärksamhet den förtjänar, inte minst genom politiska styrmedel. Det viktigaste är det nya bonus-malussystemet, där biogasen kom ut som vinnare tillsammans med el och vätgas, säger han.
För den som köper en biogasbil efter den 1 juli innebär systemet en bonus på 10 000 kronor plus lägre förmånsavgifter för tjänstebilar. Det gör att branschen tror på ett uppsving för försäljningen av biogasbilar.
Biogasen har många fördelar. Matavfall och andra restprodukter förvandlas till biogas och gödsel som kan användas av lantbrukare i stället för konstgödsel.
– Biogas är miljömässigt överlägset, säger Rebecka Hovenberg som själv aldrig ägt något annat fordon än biogasbilar.
En grön påse med matavfall ger biogas till tre kilometers körning med en personbil, 300 meter med en buss. Men Linköpings gröna påsar räcker inte långt.
– Vi har Sveriges största biogasanläggning där vi behandlar 120 000 ton om året. 5 000 ton kommer från Linköping. Vi har avtal med ett 15-tal kommuner och får matavfall ända från Norge, berättar Mattias Philipsson.
Tekniska verken har en riktigt stor satsning på gång, en anläggning som ska producera flytande biogas. Anläggningen tros kunna vara klar i slutet av nästa år och kostnaden beräknas till 68 miljoner kronor, varav 30 miljoner fås som statligt bidrag via Klimatklivet.
– Med flytande biogas öppnar sig helt andra marknader. Lastbilstillverkarna presenterar nu flera fordon som går på flytande gas. Vi kan sälja till sjöfarten och inte minst till industrin, säger Tekniska verkens vd Anders Jonsson.
Jonsson kör själv en biogasdriven Volvo.
– Det gäller att genuint förstå varför vi inte kan fortsätta att köra på bensin och diesel. Miljön går ju åt helvete – klimatförändringen går med en meter i timmen. Det klimatet jag hade här som barn har de i Dalarna nu.
Anders Jonsson tycker att Linköpings företag borde föregå med gott exempel – och han sneglar på reporterns bensindrivna bil.
– Jag skulle vilja utmana Corren och andra företag att byta sina bilar till biogas under 2018.