Många biogasanläggningar runtom i landet har det svårt med ekonomin. Häromdagen meddelade till exempel Göteborg Energi att Gobigas läggs ner, efter investeringar på nästan två miljarder kronor. Gobigas var ett pilotprojekt för att utvinna biogas ur restprodukter från skogen.
I Linköping är läget ett helt annat. Här är det biogas från matavfall som gäller, tillsammans med slakteriavfall, rester från livsmedelsindustrin, fett, glycerol och etanol. Det är Sveriges största anläggning i sitt slag – och den går med vinst.
– 20 miljoner i fjol. Det är inga jättepengar, med tanke på att det ligger investeringar på 500 miljoner kronor bakom, men det är i alla fall svarta siffror, säger Anna Lövsén, affärsområdeschef på Tekniska verken.
Tekniska verken producerar biogasen, dotterbolaget Svensk Biogas säljer den. Mattias Philipsson är vd på Svensk Biogas och han betonar att det inte bara handlar om ekonomi.
– Det handlar också om samhällsansvar och miljöansvar. Biogas sluter kretsloppet. Vi tar hand om livsmedelsavfall och producerar bränsle till fordon och gödsel till bönderna som producerar nya livsmedel, säger han.
Nu ska Tekniska verken även börja producera flytande biogas, genom att rena den ytterligare och kyla ner den till minus 163 grader. Det kräver en investering på 68 miljoner kronor, varav staten bidrar med nästan hälften, men det gör gasen lättare att förvara och transportera. Framför allt öppnar det nya möjligheter att sälja gasen – flytande gas kan användas av industrin och för att driva fartyg och tunga fordon.
– Flytande gas kommer starkt i hela världen, och både Scania och Volvo har nu lanserat lastbilar som går på det. De kan förstås köras på naturgas också, men många kommer förhoppningsvis att välja biogas för att det är så extremt klimatvänligt, säger Mattias Philipsson.
Privatbilar kommer däremot att fortsätta köras på vanlig, komprimerad biogas. Efter ett par tröga år räknar branschen med att försäljningen av gasbilar nu ökar, tack vare att de gynnas i regeringens nya bonus malus-system.
I slutet av 2019 hoppas Tekniska verken vara klar med sin anläggning för flytande gas, och då tänker Svensk Biogas bygga minst en mack nära E4. Tillsammans med andra aktörer räknar Mattias Philipsson med att det bildas ett landstäckande nät med mackar för flytande gas.
Samtidigt planeras ett samarbete mellan Svensk Biogas och Toyota Material Handling i Mjölby. Toyota har kallat till presskonferens om detta på torsdag och skriver att det handlar om "ett för Sverige unikt samarbete".
Det ligger nära till hands att anta att samarbetet handlar om flytande biogas?
– Vi berättar inget förrän på torsdag, men jag kan säga att det är något som vi är väldigt, väldigt glada för, kommenterar Mattias Philipsson.
I dag tar Tekniska verken årligen emot ungefär 100 000 ton avfall till sin biogasanläggning. Ut levereras lika många ton gödsel till traktens bönder. Ut kommer också 120 GWh biogas, vilket motsvarar 15 miljoner liter bensin. När anläggningen för flytande gas är klar räknar man med att kunna öka produktionen till 150 GWh.
Cirka 15 kommuner levererar sitt matavfall till Linköping. De allra flesta hushåll anstränger sig för att göra rätt när de sorterar, men det kommer också in allt från papp till bestick som måste sorteras bort på Gärstad. Och så en sak till, som man helst vill slippa.
– Kattsand. Många tror nog att det ska slängas i Gröna påsen, men det vill vi inte ha, säger Anna Lövsén.