Det är eleverna Lisa Olin och Tekla Herau, årskurs tre, och Olivia Lind och Tyra Örtegren, årskurs två på fordon- och transportprogrammet i Vreta utbildningscentrum, helt överens om.
Och det är inget skryt, hävdar Linda Eklund, deras lärare på programmet.
– Många arbetsgivare vill gärna ta emot tjejer på praktik och anställa tjejer. Det har visat sig att kvinnliga yrkesförare är mer rädda om maskinerna, orsakar färre trafikolyckor, sliter mindre på fordonen och att det går åt mindre dieselbränsle när de kör än när killarna gör det. Det har blivit mer accepterat att stora lastbilar och maskiner körs av tjejer, säger Linda Eklund.
Nu är det några år i rad som mer än en tredjedel av alla elever som börjar gå på fordon- och transportprogrammet i Vreta tjejer. Därför kallar skolan det inte längre för ett trendbrott – tjejerna tar allt större plats i det annars så mansdominerade yrket.
– Vi trivs bra på utbildningen. Killarna uppför sig inte alls macho i klasserna och vi tjejer har också varandra. Men på praktiken kan vi ibland mötas av lite gubbig attityd från allmänheten. Men inte från arbetsgivarna. När jag körde kyl- och frysdistributionslastbil till skolor var jag tvungen att backa i ett väldigt trångt utrymme. Några gubbar kom till platsen och tittade på, bara för att se om jag skulle klara det, berättar Tekla Herau.
Efter att Tekla hade parkerat felfritt sa "publiken" ingenting, enligt henne. Det tolkas som en komplimang av tjejerna – då har de fått tyst på "gubbarna". Den allra största, och roligaste, komplimangen av den manliga delen av allmänheten, som en tjej- praktikant eller yrkesförare får, anses däremot vara:
– Du kör som en karl, berättar läraren Linda Eklund och skrattar.
Att välja fordonsprogrammet var ett naturligt val för alla fyra tjejer, men var och en hade egna motiv. För Tekla Herau är det en barndomsdröm som har gått i uppfyllelse. Hon bestämde sig redan som liten för vad hon ville göra när hon blir stor.
– Jag är uppvuxen på en gård och att köra lastbil var för mig det roligaste som fanns. Som barn har jag åkt och kört mycket med pappa. Jag drömmer om att jobba på gården och köra spannmålslastbil, säger Tekla Herau.
Men det var inte spannmålslastbilen som hon först lärde sig att köra och hantera i skolan. Både hon och Lisa Olin fastnade för kranbilen och Tekla gjorde många praktikveckor på den gigantiska maskinen.
– Det är en stor utmaning att köra kranbil. Man måste vara fokuserad. Först ville jag vara kranbilsförare, men nu har jag ändrat mig. Det är för kallt på vintern, säger Tekla Herau.
Kärleken till kranbilen har också svalnat hos Lisa Olin. Det var spännande att tänka att man kan lära sig köra kranbil på praktiken men Lisa vill hellre köra timmerlastbil.
Båda Tekla och Lisa ser fram emot studenten. Och tiden som kommer efter.
– Det blir skönt att jobba på riktigt och känna frihet i att köra själv, säger Lisa Olin.
De roliga praktikveckorna väntar nu för Olivia Lind och Tyra Örtegren, som går i tvåan. De blir ännu mer peppade inför praktiken när de hör Lisa och Tekla berätta att arbetsgivare där de praktiserade har sagt: "Ni är världens bästa praktikanter".