TCO vill utveckla universiteten

700 000 TCO-medlemmar kan tänka sig att byta jobb. Behovet av vidareutbildning är stort och det växer. TCO och universiteten har en del att prata om.

På väg. Roger Klinth och Eva Nordmark ser stora utvecklingsmöjligheter till vidareutbildningen.

På väg. Roger Klinth och Eva Nordmark ser stora utvecklingsmöjligheter till vidareutbildningen.

Foto: Susanne Hasselqvist

LINKÖPING2017-03-15 09:12

TCO:s ordförande Eva Nordmark var i Linköping på tisdagen för att diskutera ett omställningsuppdrag till universitetet.

– Utbildningsbehovet hos våra medlemmar är jättestort, berättar hon. Av 1,4 miljoner medlemmar kan hälften tänka sig att byta jobb. De behöver utbildning, och många behöver utbildning för att utvecklas i sitt nuvarande jobb. Och de allra flesta vill läsa vid högskola eller universitet.

Då passar det väldigt bra att regeringen just har beslutat att det ska bli tillåtet också för privata aktörer att upphandla universitetsutbildningar. TRR Trygghetsrådet – och fackföreningar – till exempel, kan plötsligt köpa omställningsutbildningar och skräddarsy utbildningsinsatser.

– Det skulle kunna leda till en väldig expansionsmöjlighet för universiteten, en marknad för oss, säger Roger Klinth som är vicerektor i Linköping.

– Vi måste få tid att bygga upp lärar- och forskarkapacitet. Det krävs långsiktiga spelregler och beslut för att vi ska kunna bygga upp kvalitet i alla delar. Det duger inte med ryckighet och snabba uppgraderingar, vi lever på att vara solida.

Det krävs särskilda anslag för att lärosätena ska kunna erbjuda utbildning till yrkesverksamma, konstaterar TCO som också vill utveckla studiefinansiering och åka flexibiliteten i kursutbudet.

– Fler deltids- och distanskurser, fler korta kurser, säger Eva Nordmark. Så kan studier och arbete kombineras.

I dag har universiteten stort fokus på 20-25-åringarna.

– Ja, det är också jätteviktigt, säger Roger Klinth. Vi måste erbjuda bra utbildningar till de unga med god genomströmning så att de kan avsluta sina studier på rimlig tid. Det är lättare för oss att hålla hög kvalitet när volymerna är större.

Är det inte risk att allt som kallas "bildning" blir underordnat? Varför ska universiteten erbjuda utbildningar i litteratur, historia och konstvetenskap om jobben finns bland löneadministratörer, vårdpersonal och fastighetsskötare?

– Vi ska ha båda delarna, säger Roger Klinth. Ett universitet måste vara stort nog för det.

– Båda delarna är viktiga, instämmer Eva Nordmark, bredden är en del av poängen med utbildning på högskolenivå.

Större flexibilitet på arbetsmarknaden kan minska arbetslösheten, lösa bristyrkesproblem och öka den internationella konkurrenskraften, säger hon.

– Ja, större rörlighet skapar många möjligheter till utveckling, men det kräver en omställning av högskolans uppdrag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!