Det påminner om ”På spåret” i dataspelsversion. Med hjälp av styrspaken gasar och bromsar föraren tågets framfart på den stora skärmen. Turen går de tre och en halv milen mellan Bankeryd och Forserum. Det gäller att ha koll på hastighet, signalsystem och hitta smidighet i körningen.
Tågsträckan är identisk med verkligheten. Järnvägsövergångar, signalljus och annat är placerat på rätt ställen.
– I grunden är det en PC för dataspel med ett starkt grafikkort, säger Mats Lidström, civilingenjör på VTI.
Han har byggt det mesta av simulatorn, i denna version är det möjligt att testa Regina och x3000 tåg, modeller som SJ använder. Det ska också gå att ställa om till andra typer av tåg. Men då kan man behöva byta till den modellens styrspak.
– Allra viktigast är att ha så mycket känsla i spaken som möjligt, säger Mats Lindström.
Det är SJ som har beställt ett exemplar av simulatorn. Tanken är att den främst ska användas som publikmagnet vid marknadsföringsevents.
– Vi vill få in folk i montern och visa hur kul det är att köra tåg. Här kan vi göra det i en kontrollerad miljö, säger Peter Witt, projektledare på SJ.
SJ är i behov av att locka folk, på grund av pensionsavgångar måste SJ rekrytera 150 nya lokförare de närmaste tre åren.
VTI har också byggt simulatorn för att kunna studera förarbeteenden och träna på besvärliga situationer som kan uppstå.
– Stanna vid rätt ställe på stationen och köra mjukt så inte passagerare riskerar att ramla omkull. Lära sig mer om regelverket, vad man ska göra när olika signaler kommer, säger Björn Peters, forskare på VTI.
Det går att simulera signalfel och järnvägsbommar som inte går ner. Tågsimulatorn kan också mäta hur energisnålt föraren kör.
VTI har hittills byggt ett exemplar till SJ och ett till sig själva. SJ planerar inte att köpa fler tågsimulatorer i nuläget, men Björn Peters hoppas locka fler intressenter.
– Vi har en dialog med utbildare och operatörer. I juni kommer de så vi kan visa vad vi har gjort. Hoppas det väcker deras intresse.