Vid 21-tiden i tisdagskväll skulle Hans Gyllander ta sig över järnvägen vid Braskens bro. Han närmade sig gång- och cykelöverfarten som leder mot Saab. Signalljusen blinkade vitt och bommarna var öppna.
– När jag skulle passera över hörde jag ett tåg.
Hur reagerade du?
– Jag såg att tåget kom, men det kanske inte är alla som har full uppsikt. Det är ju lite otäckt.
Hans Gyllander såg även att bommarna vid bilöverfarten på riksväg 35 inte var nedfällda.
– Där stod det vakter, men ingen vaktade gång- och cykelöverfarten överhuvudtaget.
Just nu är all vanlig tågtrafik avstängd på sträckan på grund av renoveringsarbete. Det är bara godstransporter i samband med ombyggnationen som är igång.
Entreprenören Infranord utför jobbet. Platschef Jan-Ove Karlsson är mycket förtegen och upprepar samma fras på alla frågor.
– Vi har följt regelverket.
Han vill inte kommentera vad han grundar sin bedömning på. Vid detta arbetsområde har entreprenören tillåtelse att passera en öppen järnvägsövergång i 10 km/h. I stora drag säger reglerna att man måste vara försäkrad om att ingen finns på övergången. Enligt presskommunikatör Lennart Helsing på Trafikverket, brukar antingen en vakt eller lokföraren göra den bedömningen.
Hur ser ni som uppdragsgivare på situationen?
– Mycket svårbedömd utifrån en film. Man måste veta mer om omständigheterna än att någon filmar med en kamera.
Går ni vidare med denna händelse på något sätt?
– Från Trafikverkets sida har vi fått svar på våra frågor. Entreprenören säger att det har gått till på rätt sätt.
Hans Gyllander uppskattade själv att tåget gick i 30-40 km/h.
Vad säger du om det finns personer som ser filmen och tycker att tåget kör fortare än 10 km/h?
– Det är svårt att veta utifrån en sådan här film. Det handlar om vinklar och sådant.
henrik.lindberg@corren.se