Direkt innanför den svarta entrédörren står äggkartongerna staplade. Här kan kunderna själva, under dygnets alla timmar, komma och handla ägg från de cirka 34 000 hönorna på gården – precis som de gjort ända sedan 2002. Men nu, sedan en knapp vecka tillbaka, kan besöket innehålla betydligt mer än så. Systrarna Stina, 27, och Ida, 24, har nämligen öppnat en gårdsbutik med kafé.
– Att driva en gårdsbutik tillsammans är något vi har drömt om länge och ett sätt vi har velat utveckla familjeföretaget på. Vi har också hört att intresset har funnits i området och vår plan är att det ska vara mer än ett fik och en butik. Vi vill att det ska vara en upplevelse, ett sätt att komma ut och känna på lantlivet. Våra höns går ju ute – och så har vi får också, säger Stina när vi besöker gårdsbutiken.
Inne i den 110 kvadratmeter stora gårdsbutiken finns, förutom ägg, bland annat lokala råvaror så som sylt, ost och matolja. Det finns också allt från inredning och tvål till gosedjur och godis. På kafémenyn finns flera olika bakverk som tillverkas av en "egen konditor". Den ekonomiska satsningen står familjeföretaget för – ett företag som systrarnas pappa Robert Emanuelsson drivit sen 1999.
– Vi har lite av en gratisstart då vi redan har en etablerad kundkrets vid äggboden. Det kommer redan 30–60 bilar om dagen och äggboden har varit alldeles för liten tidigare. Jag hade nog inte själv valt att starta en gårdsbutik och ett kafé, det är mina döttrars idé, men jag tycker att det är jätteroligt och det visar att lantbruk inte bara handlar om åkrar och djur, säger Robert Emanuelsson.
Hur stor ekonomisk satsning är det här för företaget?
– Huset kostade väl 1,5 miljon ungefär, så det är en satsning, absolut – men vi tycker att vi har lyckats med det mesta som vi har tagit oss för så det här ska nog också gå bra. Jag tror att det kommer att fungera, annars finns det många alternativ för det här huset. Det är ju som en liten villa.
Även om systrarna länge funderat på en egen verksamhet gick det fort när de väl hade bestämt sig. Bygget påbörjades i höstas. Premiärdagen var den 18 april.
Hur ser ni på miljonsatsningen?
– Det känns faktiskt lite läskigt, men samtidigt tror vi verkligen på det här och att det kommer att bli bra. Vi får mycket gratis med kundkretsen och det är så skönt att det är ett familjeföretag, vi kan alltid backa upp varandra, säger Stina.
– Jag var ganska nervös på öppningsdagen. Allt var nytt och man visste ingenting om hur det skulle gå. Nu känns det mest hur kul som helst att vara igång. Vi är spända på att ha öppet men också utveckla verksamheten och se nya möjligheter – så att vi inte blir bekväma, fortsätter Ida.
Det finns flera etablerade gårdsbutiker/fik i Linköping med omnejd. Hur ser ni på den konkurrensen?
– Det är väl inte något vi har tänkt på så mycket. Vi har fokuserat mycket på vår äggkundkrets. Visst är vi konkurrenter men jag tror ändå att det finns en efterfrågan. Folk tycker om att komma ut, åka runt och besöka flera olika platser. Vi tror absolut att det finns utrymme för fler gårdsbutiker, säger Ida.
Planen är att ha öppet alla dagar, året om.
– Av egen erfarenhet, av hur det är att driva företag, vet vi att det alltid finns mer att göra. Det är vi medvetna om – men det är en stor fördel att vi är ett familjeföretag, säger Ida.