Sajten som lanseras den 10 april ska sysselsätta 18 journalister. Målsättningen är att bli ett alternativ till sajter som Aftonbladet.se, och ”den självklara nyhetsförmedlaren på webben.”
Flera tidningschefer kritiserar beslutet (extern länk). En av dem är Charlotta Friborg, chefredaktör på Corren och vice ordförande för branschorganisationen Tidningsutgivarna.
– Det senaste året har varit ett stålbad för tidningsbranschen. Jag tycker det är märkligt att ett public service-företag i det läget riktar konkurrensen direkt mot tidningarna, säger hon.
Förhandsprövning
Kritikerna undrar om SR:s satsning lever upp till regeringens anslagsvillkor. I dem står det att nya tjänster måste förhandsprövas. Syftet är att undvika en snedvridning av konkurrensen på marknaden.
– Vi undrar vad som krävs för att något ska förhandsprövas. SR är licens-finansierat och har helt andra förutsättningar. Jag ser en reell risk för att det här bidrar till att dagspressen försvagas ytterligare, säger Charlotta Friborg.
"Ingen nysatsning"
I en intervju med DN slår SR:s VD Cilla Benkö ifrån sig kritiken. Hon menar att den nya sajten bara samlar spridda resurser och att det inte handlar om en nysatsning (Läs mer här - extern länk).
Tidningarnas verkliga problem är att Google kapar åt sig allt mer av annonsmarknaden, menar Cilla Benkö som inte heller tror att det är en bra lösning att låsa in nyheter bakom betalväggar.
– Det är uppseendeväckande att hon sågar alla försök att ta betalt på nätet. Det öppna samhället är beroende av väl fungerande redaktioner. Branschen borde gemensamt sträva efter att uppnå det istället för att försvåra situationen för varandra, säger Charlotta Friborg.