Linköpings kommun har genom det kommunala bolaget Sankt Kors tecknat ett avtal med Dreamview creative om att leasa 200 elcyklar under sex år till en kostnad av 23,8 miljoner kronor. Per cykel landar priset på 119 000 kronor under leasingperioden. Men i prislappen ingår förutom cyklarna 300 laddstationer, ett appbaserat IT-system för att hyra cykel och ett serviceavtal.
– Räknar man per cykel låter det absurt, men det är väldigt mycket mer än cyklar som ligger i kostnaden. Tanken är ju inte att det ska gå ihop sig. Det övergripande målet är att göra Linköping till en mer attraktiv stad, att man ska kunna förflytta sig smidigt och få bort en del av trafiken i innerstaden. Kommunen har ett mål om att bli koldioxidneutralt till 2025 och det är klart att det kostar, säger Marie Westerholm, projektledare för elcykelpoolen hos Sankt Kors.
Vad den slutgiltiga kostnaden blir är ännu inte helt klart.
– Vi ska ha intäkter i systemet också. Det ska vara förmånligt för användaren, men inte gratis. Sen kommer vi också söka sponsorer, säger Marie Westerholm.
Laddstationer kommer bland annat finnas vid resecentrum, i city, på US och ute i Mjärdevi. Med hjälp av en app ska en cykel kunna förbokas, samtidigt som förhoppningen är att det ska finnas lediga cyklar för den som inte bokat.
– Det kommer inte att vara ett självspelande piano. Resecentrum kommer sannolikt tömmas varje morgon och cyklar kommer att behöva flyttas på något miljömässigt sätt, berättar Marie.
Elcykeln måste hämtas och lämnas i eller vid en laddstation. Detaljerna kring betalsystemet och kostnaden för cyklisten är inte heller klara riktigt än, men Marie Westerholm berättar att det sannolikt blir någon form av abonnemang där kortare turer blir kostnadsfria.
Dreamview creative har ett sälj- och servicekontor i Sverige, men elcyklarna kommer att tillverkas i Kina eller Europa. De 300 laddstationerna som kommer placeras på olika platser i Linköping använder sladdlös induktionsladdning och har en smart kommunikation med cykeln gällande position och cykelinformation.
– Vi jobbar på att vara igång 1 mars. Från början tänkte vi starta i höst, men sedan har tanken mognat på att det är mer rätt att köra igång i vår istället. Det är bättre att ha allt säkrat och rätt samtidigt som det säkert inte kommer att bli någon jättestor användning under vintermånaderna, säger Marie Westerholm.