Svaret efter flygolyckan i Linköping

Ett Cessna-flygplan hamnade i en okontrollerbar gir vid landning. Nu har Statens haverikommission utrett olyckan på Linköpings flygplats.

Statens haverikommission har utrett olyckan på Linköpings flygplats.

Statens haverikommission har utrett olyckan på Linköpings flygplats.

Foto: Statens haverikommission

Linköping2021-06-11 08:00

Det var strax efter klockan 15.00 den 26 september förra året som olyckan inträffade. Ombord fanns piloten och en passagerare. 

Inflygningen följde en normal glidbana men efter en kort rullning på banan började flygplanet – av typen Cessna-180D – gira åt vänster och rolla åt höger. Flygplanet hamnade i en okontrollerad gir – en så kallad ground loop – och åkte av banan med brutet höger landställ och skadad högervinge som följd. Piloten uppgav att rörelsen blev okontrollerbar innan flygplanet stannade utanför banan. Ingen person kom till skada i olyckan. 

Statens haverikommission har nu utrett olyckan in i minsta detalj och kommit fram till att den orsakades av att landningsförsöket fortsattes trots att ett flertal studsar uppstod. Som en bidragande orsak till olyckan anger haverikommissionen pilotens begränsade erfarenhet av flygplanstypen.

Skadorna på flygplanet orsakades av de stora sidokrafterna på hjulet som ledde till att höger landställs inre skruvförband överbelastades. Landstället vek sig och bröts av, varpå högervingen träffade marken och fick strukturella skador. Det kan, enligt haverikommissionen, inte uteslutas att det fanns svagheter i skruvförbandet orsakat av ett otillräckligt åtdragningsmoment eller slitage av muttern.

Haverikommissionen anser inte att olyckan på Linköpings flygplats föranleder några säkerhetsrekommendationer för att förhindra liknande olyckor i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!