Nu svarar kommunen på kritiken mot snöröjningen

Ploga bort slasket, salta vägarna, hacka sönder isen. Förslagen på hur snöröjningen i Linköping borde skötas duggar tätt i kommentarsfälten. Nu svarar kommunen på kritiken.

I kommentarfälten på sociala medier hopar sig förslagen på hur Linköpings kommun borde sköta snöröjningen. Nu ger kommunen svar på tal.

I kommentarfälten på sociala medier hopar sig förslagen på hur Linköpings kommun borde sköta snöröjningen. Nu ger kommunen svar på tal.

Foto: Jon Olav Nesvold

Linköping2024-01-07 07:00

Vinterkylan är här, och med den diskussionen kring skötseln av det kommunala vägnätet. På sociala medier har det skrivits flera kommentarer med kritik mot hur Linköpings kommun hanterat isen och snön som täckt stadens gator.

Niklas Engström är chef på stadsmiljöavdelningen. Vi har via mejl låtit honom besvara ett antal frågor hämtade ur kommentarsfälten.

Varför plogade ni inte bort slasket innan det frös till is?

"Alla våra driftentreprenörer var ute och plogade bort slask 29:e och 30:e, dock hann det frysa på vissa platser innan de var på plats. På dessa platser skrapade man så gott det gick och halkbekämpade med grus. Huvudvägnätet och de största gång och cykelbanorna prioriterades."


Varför hackar ni inte bort isen?

"Att hacka bort is är en väldigt resurskrävande åtgärd som lämpar sig bäst på stora gatupartier. Vi hackar därför bort is i begränsad omfattning."


Varför har ni inte saltat för att förebygga isbildning?

"Alla kommunens huvudstråk saltas regelbundet när det råder vinterväglag. Huvudstråk är gator med extra hög belastning av person- och kollektivtrafik, dessa stråk återfinns både i de centrala stadsdelarna och i ytterområdena. Under perioden 15 oktober och 30 december har denna typ av gator saltats cirka 60 gånger."


Varför tar ni inte in mer folk som kan arbeta med plogning/sandning?

"Organisationen kring kommunens snöröjning sätts i god tid innan vintersäsongen startar och bygger på vad som beräknas vara en 'normalvinter' i vår del av landet och entreprenörerna planerar sin bemanning därefter. I år har vi haft en betydligt kallare och mer snörik vinter än vad som är normalt och att vid sådana tillfällen öka bemanningen med kort varsel är väldigt svårt då organisationen redan är satt. 

Det är oerhört dyrt att lägga personer på jour. Hur vi kan göra det för att kunna ta in dessa när det blir extrema snöfall som pågår länge är något vi får jobba vidare med."

Varför prioriterar ni inte att röja på övergångsställen så att man kan gå där?

"Vid kraftigt snöfall prioriteras snöröjning och halkbekämpning på gång- och cykelbanor, därefter röjs gatorna och då skapas tyvärr ofta vallar vid övergångsställen. För att förebygga stopp i trafiken är det viktigt att gatorna röjs så snabbt som möjligt och igenplogade övergångsställen måste åtgärdas för hand. 

I våra avtal ställer vi krav på att förarna ska ta bort vallar vid övergångsställen när hela gatan är färdigröjd, då har tyvärr vallarna ibland frusit och är svåra att få bort. Ska vi ta särskild personal som handskottar så kommer kostnaderna öka markant. Men det är något som vi får se vidare på."


Ibland kan man höra saker i stil med ”myndigheterna verkar vara lika förvånade varje vinter över att det kommer snö och blir kallt”. Hur skulle du vilja bemöta ett sånt påstående?

"Väder är omöjligt att förutse och det är därför också omöjligt att planera organisationen så att den exakt matchar den väderlek som råder när snön väl kommer. Vi förbereder oss noggrant inför varje vinter och har möten med våra entreprenörer för att säkerställa att resurserna motsvarar de krav som ställs i våra avtal. 

Ibland blir vintern hårdare än vad som är normalt och då blir arbetet med snöröjning och halkbekämpning tuffare än vid ett normalår, det kommer vi tyvärr inte ifrån. Vi jobbar ständigt med förbättringar för att göra väglaget så säkert som det går."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!