För en månad sedan kom Sverigeförhandlingens bud vad gäller den framtida höghastighetsjärnvägens sträckning genom Sverige. I Linköping vill regeringens förhandlare se en förbifart med anslutande bibana in till en centralt belägen station. På stationen ska man bygga 420 meter långa perronger för att göra det möjligt för långa höghastighetståg att stanna.
Förslaget möttes av stor besvikelse bland Linköpings politiker som länge slagits för att Ostlänken (etappen Linköping-Järna av höghastighetsjärnvägen) ska passera i tunnlar under staden. Både kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S) och vice ordförande Paul Lindvall (M) dömde ut förslaget som dyrt och dåligt.
Enligt vad Corren erfar har förslaget skapat stora interna diskussioner bland Linköpings politiker om hur man ska agera. Ska man fortsätta att kräva en tunnellösning trots att allt fler bedömer det som näst intill utsiktslöst? Eller ska man acceptera Sverigeförhandlingens bud med vissa justeringar för att göra det så gynnsamt som möjligt för Linköping? En framtida höghastighetsjärnväg Stockholm-Göteborg/Malmö kommer troligen att trafikeras av en del tåg som går förbi Linköping och andra som stannar här, och då kanske Sverigeförhandlingens trots allt är acceptabelt.
I Norrköping föreslår Sverigeförhandlingen att alla tåg ska gå in i staden, och det är Norrköpingspolitikerna nöjda med. Sverigeförhandlingen ville ha svar från samtliga berörda kommuner den 1 mars. Men storstäderna har begärt respit till den 15 mars och då har även Linköping fått ytterligare två veckor på sig att formulera ett svar.
010-1429104