Konceptet är resultatet av en order från Näringsdepartementet till Tillväxtverket: Få fler unga att bli intresserade av företagande. Den som sattes att leda detta uppdrag blev Helena Kristersson. Hon tog fram en arbetsgrupp bestående av studenter från olika delar av landet och tillsammans utformade de "Innovation boot camp".
– Det handlar om att skapa ett intresse för entreprenörskap. Det har varit en dipp i företagande bland unga de senaste åren och det är det vi ska försöka göra någonting åt, säger Helena Kristersson.
Helgens boot camp i Mjärdevi var den allra första och ett 60-tal unga studenter deltog i övningarna.
– Linköping är perfekt att starta med. Det är en stad som är superduktig på att samarbeta, den är inkluderande och det finns många duktiga studenter från hela världen, säger Helena Kristersson.
När deltagarna möttes i fredags delades de upp i 15 olika lag. Vissa hade arbetat tillsammans tidigare och såg helgen som ett tillfälle att slipa på redan befintliga idéer, medan andra aldrig hade träffat varandra förut. Uppdraget löd: Att på 48 timmar ta fram och presentera en idé – och vad som krävs för att den ska kunna bli verklighet. Till sin hjälp hade de inbjudna näringslivsspelare från Linköping med omnejd som lyssnade, ifrågasatte och inspirerade. Några av dessa utgjorde sedan juryn som skulle utse de bästa idéerna. Kriterierna som skulle bedömas var: idén, affärsmodellen, presentationen och lagarbetet. Ett av lagen som lyckades allra bäst – och belönades med en resa till Silicon Valley i USA – var Jacob Göransson, Johan Nilsson och Johan Hergart från företaget Nudgely. Deras idé utgår från det nobelprisbelönade konceptet "nudging" som är en del av beteende-ekonomin.
– Det handlar om att ge "en knuff i rätt riktning". Vi kan hjälpa företag att få deras kunder att ta rätt beslut, säger Johan Nilsson.
Framförallt är det hur företag kan minska sin negativa miljöpåverkan som företaget vill inrikta sig på.
– Att minska mängden energi de använder, hur mycket matsvinn de har och så vidare. Men det handlar också om att öka deras lönsamhet, säger Jacob Göransson.
Vad har ni fått ut av helgen?– Vi har fått förädla vår idé och fått ta del av tankar från människor som finns ute i näringslivet. Att bli ifrågasatta och att få svara på kluriga frågor har varit väldigt lärorikt, säger Johan Hergart.
– Där vi befinner oss just nu är att vi ska få ut vår tjänst på marknaden. Där har vi fått hjälp med var någonstans vi kan börja rikta in oss, säger Johan Nilsson.