En student vid Linköpings universitet, LiU, kunde inte delta i sin grupps labbrapport och lämnade därför in en egen. Den rapporten visade sig senare överensstämma väldigt väl med studentens tidigare labbpartners inlämnade uppgift. Studenten påstår att hen utgått från det gemensamma arbetet som de två påbörjat, men sen fortsatt i egen riktning. Disciplinnämnden finner dock att studenten försökt fuska och stänger därför av hen i två veckor.
Två andra studenter ska ha stängts av efter att det upptäcktes att de kopierat ett arbete från tidigare år. Anledningen till att det kunde avslöjas var att de svarat på en uppgift som inte tillhörde deras kursupplaga, utan som var en del av föregående års uppgift i samma kurs. Disciplinnämnden finner att studenterna försökt vilseleda och stänger av båda i sex veckor.
Tre studenter på två olika tekniska utbildningar misstänkliggjordes efter att de lämnat in närmast identiska lösningar till en labbrapport. Vid redovisningen av uppgiften hade studenterna svårt att förklara specifika delar av rapporten, istället kunde de svara på ett mer övergripande sätt. Två av studenterna svarade på kritiken och menade att det bara rörde sig om en liten, specifik del av labbrapporten som de inte bemästrade. Alla tre har skickat in material som de menar förklarar varför deras arbeten ser så pass lika ut och disciplinnämnden väljer att fria dem. Detta eftersom det är osäkert om de har fuskat eller ej.