3 år och tio månader efter att dödsolyckan skedde på spårområdet vid Linghems station, får nu alltså företaget Strukton Rail ett beslut om att man måste betala en företagsbot på motsvarande tre miljoner kronor.
Skälet är att företaget är ansvarig för att en 58-årig man, som jobbade med snöröjning i en spårväxel, blev påkört av tåget och avled.
Olyckan har tidigare utretts av Arbetsmiljöverket, Trafikverket och Statens haverikommission.
Den sistnämnda myndighetens rapport presenterades i juni 2011 och utredarna slog fast att den direkta orsaken till olyckan ”var att det inte fanns någon utsedd ledare för skydds- och säkerhetsplaneringen”.
Det var i stället upp till de två anställda på Strukton Rail AB, som då jobbade på spårområdet, att göra upp om vem som skulle varna för inkommande tåg.
Haverikommissionen pekade också på att bristerna i styrning, ledning och uppföljning var kända hos både Banverket och Strukton Rail, men åtgärdades inte.
Kammaråklagare Jan Olof Andersson konstaterar nu också att det är arbetsgivaren som skall utse skydds- och säkerhetsledare för arbetet i spårmiljö, samt se till att arbetstagarna får tillräckligt skydd.
Och det var inte något som Strukton Rail gjorde då. En adekvat riskbedömning saknades också. Åklagarens slutsats är att om någon eller några av åtgärderna vidtagits ”hade olyckan med hög grad av sannolikhet inte inträffat”.
Bolaget har, enligt Jan Olof Andersson, erkänt brottet och medgett den yrkade företagsboten. Målet kommer sannolikt därför att avgöras utan huvudförhandling.