Striden om resursskolan ifrågasätts av föräldrar

Linköpings kommun tänker fortsätta driva resursskolan enligt nuvarande modell, trots Skolinspektionens hot om vite på 700 000 kronor.Johan, med en son i resursskolan, menar att det kan försvåra ytterligare för redan utsatta elever.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

LINKÖPING2014-11-18 13:53

Förra veckan beslutade Linköpings kommun att överklaga Skolinspektionens krav och hot om vite. Skolinspektionen godkänner att resursskolan får fortsätta vara ett stöd för elever med omfattande behov men vill att kommunen slutar att skriva över elever dit och låter dem förbli elever på sina hemskolor. Det vill inte Linköpings kommun.

Johan anser att Linghemsskolan som var hemskola för hans son velat få sonen överskriven till resursskolan för att slippa stå för insatserna.

– De har velat bli av med honom, säger Johan.

I flera år har Jonathans familj stridit för att han ska få det stöd i sin skola som han enligt skollagen har rätt till.

Kommunen, genom Linghemsskolan, har hävdat att resursskolan med fördjupad kunskap om elevers svårigheter och behov är det enda som kan hjälpa Jonathan. Medan Johan anser att sonen hade kunnat fortsätta i hemskolan med stöd.

Skolinspektionen som granskat fallet har ifrågasatt varför Linghemsskolan, som känt till Jonathans svagheter, inte har gjort en grundligare utredning av honom, särskilt som skolan anser att endast en resursskola kan möta hans behov. Myndigheten konstaterar också att åtgärdsprogram inte uppfyllt skollagens krav ”vilket huvudmannen sannolikt är införstådd med” skriver handläggaren.

Fram till årskurs sex hade Jonathan assistent. Den drogs in då Jonathan började sjuan. Före beslutet gjordes ingen utredning, vilket Skolinspektionen anmärker på.

– Vi har fått lämna våra jobb titt som tätt och åka till skolan för att hjälpa dem att göra det som är skolans jobb. Jag förstår inte att de får hålla på i den här stilen, säger Johan.

Idag går Jonathan i resursskolan. Föräldrarna såg sig nödgade att acceptera placeringen därför att sonen behöver stöd. Men Johan anser inte att det bästa stödet kommer i en skola där alla övriga elever också har psykosociala svårigheter.

I december 2013 gjorde Johan sin anmälan om situationen till Skolinspektionen.

Då pågick samtidigt kommunens interna utredning av Linghemsskolan eftersom barn- och ungdomsnämnden fått nog av åratal av ekonomiskt underskott och brister i verksamheten.

Tre veckor efter Johans anmälan kom den externa utredarens rapport som slog fast det Johan kritiserar: Lärare med specialpedagogisk utbildning saknades, elevhälsoarbetet var otydligt, det fanns brister i skolans åtgärder för svaga elever.

Även Skolinspektionen ansåg att Linghemsskolans stöd till Jonathan brustit och krävde 22 maj i år att skolan skulle åtgärda felen senast 4 augusti.

I augusti i beslutades dock i samråd mellan kommunen och föräldrarna att Jonathan åtminstone skulle göra ett besök i resursskolan. Kort inför besöket orsakade Jonathan i frustration skadegörelse på Linghemsskolan.

Incidenten gjorde det omöjligt för honom att fortsätta vara elev där, menar Johan, för det Jonathan gjorde mot skolan och för hur personalen agerade. När skadegörelsen skett ringde personal visserligen till honom på jobbet men då han anlände till skolan visste ingen, enligt Johan, var Jonathan fanns. Johan är kritisk mot att sonen släppts iväg i sitt upprörda tillstånd och menar att ytterligare olyckor kunnat ske.

Johan önskar att sonen hade fått förbli elev på sin ordinarie skola och där fått stödresurser utifrån.

– För han har trivs i sin skola, trots allt krångel, säger Johan.

Fotnot. Johan och Jonathan heter egentligen något annat.

Elever som behöver stöd

Resursskolan tar för tillfället emot 47 elever och är uppdelad på sju enheter, med en rektor och ett elevvårdsteam. Elever med stora behov skrivs över dit, och kan sedan skrivas in i ordinarie skola när han/hon är redo.

Linköpings kommun anser att lösningen är bättre än att rektorer på alla rektorer ska tvingas behärska frågor om omfattande pedagogiskt och socialt stöd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om