Det visar en färsk rapport som gjorts på uppdrag av Region Östergötland, Östsvenska Handelskammaren och Regionförbundet Sörmland.
Bygget av den dubbelspåriga höghastighetsbanan planeras pågå 2017-2028 och investeringarna uppskattas till totalt 40-50 miljarder. När byggandet tar fart kommer det att uppstå en ökad efterfrågan på arbetskraft inom framför allt byggsektorn. Det handlar inte bara om själva järnvägsbygget utan även om bland annat vägar, kommersiella fastigheter och bostäder som kommer att byggas i kommunerna längs Ostlänken.
Utöver de cirka 13 000 årsarbetskrafter som behövs för att bygga Ostlänken kommer det att behövas cirka 6 000 sysselsatta i liknande arbete i kommunerna längs Ostlänken. Det rör sig om bland annat anläggningsarbetare, maskinförare, civilingenjörer, byggingenjörer, byggtekniker och betongarbetare. Den ökade efterfrågan kommer även att beröra andra yrkesgrupper, som arkitekter och planarkitekter.
Rapporten kommer att presenteras närmare under tisdagen på ett möte som Region Östergötland bjudit in till.