De vann Ă„rets UF-företag – trĂ€nar hundar att doftsöka

UF-företaget Fifth Paw frĂ„n Linköping vann tre priser i den regionala UF-galan. Deras idĂ© gĂ„r ut pĂ„ att trĂ€na hundar i att identifiera dofter. Inom loppet av fem mĂ„nader har de skaffat sig internationella kunder och sĂ„lt för över 80 000kronor.

Ur juryns motivering: UF-företaget uppfyller alla kriterier och har en helhet med stor potential. Idéen föddes ur ett behov och eleverna har lÀrt kÀnna sin mÄlgrupp vÀl. Fifth Paw bestÄr av Olivia Ladenberg, Nathalie Tillgren, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Julia TrÀgÄrdh.

Ur juryns motivering: UF-företaget uppfyller alla kriterier och har en helhet med stor potential. Idéen föddes ur ett behov och eleverna har lÀrt kÀnna sin mÄlgrupp vÀl. Fifth Paw bestÄr av Olivia Ladenberg, Nathalie Tillgren, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Julia TrÀgÄrdh.

Foto: Hadeel Ibrahim

Linköping2023-03-26 17:00

Solen skiner och det Àr nÄgra plusgrader varmt utanför Katedralsskolan i Linköping. Fem elever och en hund stÄr och vÀntar. Framför dem stÄr nÄgot som ser ut som en stor spindel gjord av metall.

Eleverna Ă€r Olivia Ladenberg, Gabriel Ohlsson, Julia TrĂ€gĂ„rdh, Agnes Eriksson och Nathalie Tillgren, som gĂ„r tredje Ă„ret ekonomi pĂ„ Katedralskolan. Med sitt UF-företag Fifth Paw har gruppen precis tagit hem tre titlar: Årets UF-företag, Årets Innovation och Årets Vara i Östergötland. Doftkarusellen framför dem Ă€r ett innovativt redskap som eleverna har utvecklat och som har lett dem till priset.

Nathalie Tillgren, Julia TrÀgÄrdh, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Olivia Ladenberg har tagit fram ett redskap som handlar om att lÀra och utbilda hundar inom sök. För att demonstrera tekniken tog de med sig hunden Coockie.
Nathalie Tillgren, Julia TrÀgÄrdh, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Olivia Ladenberg har tagit fram ett redskap som handlar om att lÀra och utbilda hundar inom sök. För att demonstrera tekniken tog de med sig hunden Coockie.
"Vi var inte sÀkra i början. Vi funderade pÄ att göra frukost till företag, bestÀlla hem mössor och halsdukar och sÀlja dem vidare, parkeringsapp och ljudisolering, men vi fastnade för just doftkarusellen", sÀger eleverna.
"Vi var inte sÀkra i början. Vi funderade pÄ att göra frukost till företag, bestÀlla hem mössor och halsdukar och sÀlja dem vidare, parkeringsapp och ljudisolering, men vi fastnade för just doftkarusellen", sÀger eleverna.

– Det kĂ€nns fantastiskt. Vi har strĂ€vat efter det hĂ€r. Och att vi dessutom tog hem tre Ă€rofyllda kategorier Ă€r helt otroligt. Vi Ă€r vĂ€ldigt nöjda. Det ligger mycket hĂ„rt arbete bakom, sĂ€ger Olivia Ladenberg.

Gruppen hade funderat pÄ allt möjligt frÄn företagsfrukost till parkeringsappar, men de fastnade för doftkarusellidén. Det var genomförbart och det fanns redan ett stort behov pÄ marknaden, menar de.

– Det hela började med att vi skaffade hund i familjen och började trĂ€na henne inom specialsök och dĂ„ anvĂ€nder man ett liknande redskap. Vi mĂ€rkte att det inte fanns nĂ„got likadant pĂ„ den svenska marknaden. Man importerar redskapen och de brukar kosta över 30 000 kronor. DĂ„ ansĂ„g vi att vi kunde göra en billigare, men framför allt bĂ€ttre produkt, sĂ€ger Gabriel Ohlsson, UF-företagets vd.

Vad kommer namnet ifrÄn?

– Dels Ă€r vi fem personer, sedan Ă€r det hundens femte sinne som vi framhĂ€ver.

SjÀlva redskapet Àr uppbyggt av ett stativ och en krona som man fÀster tolv aluminiumstÀnger i. StÀngerna har var sitt fÀste dÀr man sÀtter en doftburk och i de lÀgger man in dofter som man vill att hunden ska lÀra sig att markera och identifiera.

Redskapet Àr uppbyggt av ett stativ och en krona som man fÀster tolv aluminiumstÀnger i. StÀngerna har var sitt fÀste dÀr man sÀtter en doftburk.
Redskapet Àr uppbyggt av ett stativ och en krona som man fÀster tolv aluminiumstÀnger i. StÀngerna har var sitt fÀste dÀr man sÀtter en doftburk.

– Om man exempelvis vill utbilda en hund som ska leta efter tryffel dĂ„ Ă€r det tryffel man placerar i burken. Sedan kan man anpassa svĂ„rhetsgraden. NĂ€r hunden blir duktigare kan man lĂ€gga i fler dofter. För en hund som letar efter tryffel finns det massa distraktionsdofter och dĂ„ kan man till exempel lĂ€gga granris, bark och kantarell för att hunden ska kunna urskilja dofter, förklarar Agnes Eriksson.

Trots att idĂ©n föddes sĂ„ sent som i oktober förra Ă„ret har företaget redan hunnit sĂ€lja tio exemplar och har hittills lyckats uppnĂ„ en omsĂ€ttning pĂ„ 81 000 kronor. Fifth Paw har Ă€ven nĂ„tt andra lĂ€nder och sĂ„lt till Storbritannien och Danmark. I dagslĂ€get har gruppen kontakt med andra kunder frĂ„n NederlĂ€nderna, USA och Dubai.

"Vi har sÄlt tio redskap med omsÀttning 81 000 kronor. Vi har Àven sÄlt till Storbritannien och Danmark och har kontakt med kunder i NederlÀnderna, USA och Dubai", sÀger Gabriel Ohlsson, vd. Fifth Paw: Olivia Ladenberg, Nathalie Tillgren, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Julia TrÀgÄrdh.
"Vi har sÄlt tio redskap med omsÀttning 81 000 kronor. Vi har Àven sÄlt till Storbritannien och Danmark och har kontakt med kunder i NederlÀnderna, USA och Dubai", sÀger Gabriel Ohlsson, vd. Fifth Paw: Olivia Ladenberg, Nathalie Tillgren, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Julia TrÀgÄrdh.

Det Àr en tidsfrÄga innan UF-företaget blir ett fÀrdigutvecklat aktiebolag, menar elevernas lÀrare.

– Jag Ă€r oerhört stolt över deras resa och det de har Ă„stadkommit under kort tid. Den hĂ€r affĂ€rsidĂ©n kom de pĂ„ i oktober och nu i mars har de redan ett antal internationella kunder och en fin omsĂ€ttning. Det Ă€r helt otroligt, sĂ€ger UF-lĂ€raren Emma Kelly Johansson.

– De tar studenten nu i vĂ„r, men till hösten har de fria vingar och dĂ„ har de sĂ€kert startat ett aktiebolag, sĂ€ger kollegan Dag Karlsson.

"Det kÀnns underbart. Vi har ett mÄl att Äka till SM varje Är och i Är Àt det fyra gÄnger mer Àn vad vi hoppades pÄ", sÀger UF-lÀraren Dag Karlsson. Bredvid honom stÄr kollegan Emma Kelly Johansson.
"Det kÀnns underbart. Vi har ett mÄl att Äka till SM varje Är och i Är Àt det fyra gÄnger mer Àn vad vi hoppades pÄ", sÀger UF-lÀraren Dag Karlsson. Bredvid honom stÄr kollegan Emma Kelly Johansson.

Fifth Paw Àr inte den enda UF-företaget som ska representera Katedralskolan och Linköping pÄ SM i Stockholm i maj. De tre andra UF-företagen som följer med till Stockholm Àr Link Event UF, Anda UF och GödselGossarna UF.

– Det Ă€r mycket mer Ă€n vad vi hoppades pĂ„, sĂ€ger Dag Karlsson.

UF-mĂ€ssa Östergötland

Den 9 mars arrangerades Ärets regionala UF-mÀssa och UF-mÀsterskapen 2023 pÄ Linden Köpcentrum I Norrköping.

165 UF-företag och 20 grupper frÄn grundskolan, totalt 700 elever, stÀllde ut sina idéer och sÄlde sina varor och tjÀnster.

Vinnare i 10 kategorier korades under eftermiddagen och kvÀllen.

För flera av företagen vÀntar nu SM i Ung Företagsamhet pÄ StockholmsmÀssan i maj.

Vinnarna av Årets UF-företag pĂ„ SM i Ung Företagsamhet fĂ„r representera Sverige i Istanbul, Turkiet, under sommaren 2023.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!