Solen skiner och det är några plusgrader varmt utanför Katedralsskolan i Linköping. Fem elever och en hund står och väntar. Framför dem står något som ser ut som en stor spindel gjord av metall.
Eleverna är Olivia Ladenberg, Gabriel Ohlsson, Julia Trägårdh, Agnes Eriksson och Nathalie Tillgren, som går tredje året ekonomi på Katedralskolan. Med sitt UF-företag Fifth Paw har gruppen precis tagit hem tre titlar: Årets UF-företag, Årets Innovation och Årets Vara i Östergötland. Doftkarusellen framför dem är ett innovativt redskap som eleverna har utvecklat och som har lett dem till priset.
– Det känns fantastiskt. Vi har strävat efter det här. Och att vi dessutom tog hem tre ärofyllda kategorier är helt otroligt. Vi är väldigt nöjda. Det ligger mycket hårt arbete bakom, säger Olivia Ladenberg.
Gruppen hade funderat på allt möjligt från företagsfrukost till parkeringsappar, men de fastnade för doftkarusellidén. Det var genomförbart och det fanns redan ett stort behov på marknaden, menar de.
– Det hela började med att vi skaffade hund i familjen och började träna henne inom specialsök och då använder man ett liknande redskap. Vi märkte att det inte fanns något likadant på den svenska marknaden. Man importerar redskapen och de brukar kosta över 30 000 kronor. Då ansåg vi att vi kunde göra en billigare, men framför allt bättre produkt, säger Gabriel Ohlsson, UF-företagets vd.
Vad kommer namnet ifrån?
– Dels är vi fem personer, sedan är det hundens femte sinne som vi framhäver.
Själva redskapet är uppbyggt av ett stativ och en krona som man fäster tolv aluminiumstänger i. Stängerna har var sitt fäste där man sätter en doftburk och i de lägger man in dofter som man vill att hunden ska lära sig att markera och identifiera.
– Om man exempelvis vill utbilda en hund som ska leta efter tryffel då är det tryffel man placerar i burken. Sedan kan man anpassa svårhetsgraden. När hunden blir duktigare kan man lägga i fler dofter. För en hund som letar efter tryffel finns det massa distraktionsdofter och då kan man till exempel lägga granris, bark och kantarell för att hunden ska kunna urskilja dofter, förklarar Agnes Eriksson.
Trots att idén föddes så sent som i oktober förra året har företaget redan hunnit sälja tio exemplar och har hittills lyckats uppnå en omsättning på 81 000 kronor. Fifth Paw har även nått andra länder och sålt till Storbritannien och Danmark. I dagsläget har gruppen kontakt med andra kunder från Nederländerna, USA och Dubai.
Det är en tidsfråga innan UF-företaget blir ett färdigutvecklat aktiebolag, menar elevernas lärare.
– Jag är oerhört stolt över deras resa och det de har åstadkommit under kort tid. Den här affärsidén kom de på i oktober och nu i mars har de redan ett antal internationella kunder och en fin omsättning. Det är helt otroligt, säger UF-läraren Emma Kelly Johansson.
– De tar studenten nu i vår, men till hösten har de fria vingar och då har de säkert startat ett aktiebolag, säger kollegan Dag Karlsson.
Fifth Paw är inte den enda UF-företaget som ska representera Katedralskolan och Linköping på SM i Stockholm i maj. De tre andra UF-företagen som följer med till Stockholm är Link Event UF, Anda UF och GödselGossarna UF.
– Det är mycket mer än vad vi hoppades på, säger Dag Karlsson.