Solen skiner och det Àr nÄgra plusgrader varmt utanför Katedralsskolan i Linköping. Fem elever och en hund stÄr och vÀntar. Framför dem stÄr nÄgot som ser ut som en stor spindel gjord av metall.
Eleverna Ă€r Olivia Ladenberg, Gabriel Ohlsson, Julia TrĂ€gĂ„rdh, Agnes Eriksson och Nathalie Tillgren, som gĂ„r tredje Ă„ret ekonomi pĂ„ Katedralskolan. Med sitt UF-företag Fifth Paw har gruppen precis tagit hem tre titlar: Ă rets UF-företag, Ă rets Innovation och Ă rets Vara i Ăstergötland. Doftkarusellen framför dem Ă€r ett innovativt redskap som eleverna har utvecklat och som har lett dem till priset.
â Det kĂ€nns fantastiskt. Vi har strĂ€vat efter det hĂ€r. Och att vi dessutom tog hem tre Ă€rofyllda kategorier Ă€r helt otroligt. Vi Ă€r vĂ€ldigt nöjda. Det ligger mycket hĂ„rt arbete bakom, sĂ€ger Olivia Ladenberg.
Gruppen hade funderat pÄ allt möjligt frÄn företagsfrukost till parkeringsappar, men de fastnade för doftkarusellidén. Det var genomförbart och det fanns redan ett stort behov pÄ marknaden, menar de.
â Det hela började med att vi skaffade hund i familjen och började trĂ€na henne inom specialsök och dĂ„ anvĂ€nder man ett liknande redskap. Vi mĂ€rkte att det inte fanns nĂ„got likadant pĂ„ den svenska marknaden. Man importerar redskapen och de brukar kosta över 30 000 kronor. DĂ„ ansĂ„g vi att vi kunde göra en billigare, men framför allt bĂ€ttre produkt, sĂ€ger Gabriel Ohlsson, UF-företagets vd.
Vad kommer namnet ifrÄn?
â Dels Ă€r vi fem personer, sedan Ă€r det hundens femte sinne som vi framhĂ€ver.
SjÀlva redskapet Àr uppbyggt av ett stativ och en krona som man fÀster tolv aluminiumstÀnger i. StÀngerna har var sitt fÀste dÀr man sÀtter en doftburk och i de lÀgger man in dofter som man vill att hunden ska lÀra sig att markera och identifiera.
â Om man exempelvis vill utbilda en hund som ska leta efter tryffel dĂ„ Ă€r det tryffel man placerar i burken. Sedan kan man anpassa svĂ„rhetsgraden. NĂ€r hunden blir duktigare kan man lĂ€gga i fler dofter. För en hund som letar efter tryffel finns det massa distraktionsdofter och dĂ„ kan man till exempel lĂ€gga granris, bark och kantarell för att hunden ska kunna urskilja dofter, förklarar Agnes Eriksson.
Trots att idén föddes sÄ sent som i oktober förra Äret har företaget redan hunnit sÀlja tio exemplar och har hittills lyckats uppnÄ en omsÀttning pÄ 81 000 kronor. Fifth Paw har Àven nÄtt andra lÀnder och sÄlt till Storbritannien och Danmark. I dagslÀget har gruppen kontakt med andra kunder frÄn NederlÀnderna, USA och Dubai.
Det Àr en tidsfrÄga innan UF-företaget blir ett fÀrdigutvecklat aktiebolag, menar elevernas lÀrare.
â Jag Ă€r oerhört stolt över deras resa och det de har Ă„stadkommit under kort tid. Den hĂ€r affĂ€rsidĂ©n kom de pĂ„ i oktober och nu i mars har de redan ett antal internationella kunder och en fin omsĂ€ttning. Det Ă€r helt otroligt, sĂ€ger UF-lĂ€raren Emma Kelly Johansson.
â De tar studenten nu i vĂ„r, men till hösten har de fria vingar och dĂ„ har de sĂ€kert startat ett aktiebolag, sĂ€ger kollegan Dag Karlsson.
Fifth Paw Àr inte den enda UF-företaget som ska representera Katedralskolan och Linköping pÄ SM i Stockholm i maj. De tre andra UF-företagen som följer med till Stockholm Àr Link Event UF, Anda UF och GödselGossarna UF.
â Det Ă€r mycket mer Ă€n vad vi hoppades pĂ„, sĂ€ger Dag Karlsson.