Byggnaden är grå. Den vinner kanske inget pris som vackraste bygget i Linköping. Men när det kommer till ändamålsenlighet är saken i helt annat läge. Här finns en tanke bakom det mesta, om man får tro Stefan Sandberg.
Allt från att betongstommen ska reglera temperaturen så att de som jobbar inte fryser på vintern och slipper svettas på sommaren. Från värmen som tas ur berggrunden, till elen som produceras av de 905 solceller som finns på anläggningens tak.
– En bra dag kan vi vara självförsörjande med el med våra solceller. Vilket faktiskt inträffade häromdagen och då är vi bara i början av april, säger Stefan Sandberg.
Det nya konceptet här är att detta är ett ställe lastbilen får en "helkroppsbehandling". Ett spa för riktigt tunga fordon, alltså.
– Anläggningen är helt anpassad efter att kunden ska kunna göra alla sina reparationer här, säger Daniel Andersson, säljare på Rejmes.
Sedan 13 mars pågår det verksamhet i byggnaden. Något senare än ursprungsplanen som var start i december. Totalt har hela anläggningen på cirka 5 000 kvadratmeter, kostat något mer än de budgeterade 150 miljonerna. Hur mycket dyrare det blev, vill inte Stefan Sandberg säga. Han nöjer sig med att säga att man i princip har hållit alla kostnader väldigt väl.
Inne i själva lastbilsdelen är det ljust och tyst. Ljuddämpade väggar och tak. Klinkergolv som ska vara enkla att hålla rena och torkar snabbt. En och annan gigantisk lastbil står uppställd i väntan på behandling. Här finns allt en modern verkstad kan önska i fråga om både arbetsmiljö och miljötänk försäkrar Stefan Sandberg.
Det är i alla fall väldigt långt från schablonbilden av en mörk, skitig och oljig verkstad.
Totalt jobbar cirka 35 personer här, varav 20 är mekaniker. Men fler behövs anställas. Jakten på personal pågår ständigt och branschen ser gärna fler kvinnor. I dag är det få kvinnor som jobbar på verkstad, men allt fler som kör tunga fordon.
På Rejmes/Volvo har man gott hopp om lastbilsbranschen. För det är med lastbilen som allt börjar. Därom är alla överens. Eftersom det mesta måste transporteras.
Men framtiden är inte dieselmotorer. Alternativa bränslen är på gång, vätgas, biogas och förstås el, enligt Stefan Sandberg.
– I dag är kanske 5 procent av lastbilsflottan eldriven. Men 2030 kommer den siffran att vara upp emot 70 procent, spår han.