Större plan - inget för Linköping

Norrköpings flygplats har fått tillstånd att landa dubbelt så stora plan som tidigare. På Linköping city airport ser man däremot inte något behov av att ta emot plan med 400 passagerare.

Camilla Lejon, vd Linköping city airport. OBS: Bilden är ett montage.

Camilla Lejon, vd Linköping city airport. OBS: Bilden är ett montage.

Foto: Peter Jigerström/ARKIV + Montage

LINKÖPING2015-09-08 21:30

Det är Transportstyrelsen som har gett Norrköpings flygplats permanent tillstånd att ta emot större flygplan, som Boeing 747 och Airbus 330. Det innebär att flygplatsen har uppgraderats till referenskoden 4E.
Linköping city airport, som i dag har referenskoden 3C, kommer däremot inte att eftersträva samma tillstånd.

– Vi flyger reguljärt mot knutpunkter i Europa, som Köpenhamn och Amsterdam. Vi behöver inte ta ner några plan med 400 passagerare hos oss. Då är det bättre att ta ner extra plan så att folk slipper sitta och vänta på till exempel Kastrup, säger vd:n Camilla Lejon.

Varför behöver man det i Norrköping?
– Det kan jag inte svara på, det får de svara på, säger Camilla Lejon.
Hon berättar att man redan i dag kan ta emot ett begränsat antal större plan per år av modeller typ Boeing 737 eller Airbus 319/320, som är en vanlig storlek på passagerarflygplan i Europa. Tillståndet möjliggör 250 rörelser per år med sådana flygplan.

– Som det är nu har vi den kapacitet vi behöver men i framtiden kan det bli aktuellt att gradera upp flygplatsen till referenskoden 4C för att ta emot flera större flygplan, typ Boeing 737.

Längden på Linköpings start- och landningsbana är tillräckligt för det behov vi har idag. Det som saknas för att få behörighet 4C är fem meter på bredden, och ändrat miljötillstånd.
– Men i dagsläget har vi inte det behovet. Så just nu spelar inte storleken så stor roll för oss, säger Camilla Lejon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!