Regnet yr i luften när Magnus Lundkvist, trafikplanerare på Linköpings kommun, får grönt ljus vid ett av Söderledens övergångsställen. Här vid Braskens bro, där gatan korsar Brokindsleden, passerar tiotusentals fordon varje dag. Korsningen är också en av Linköpings mest olycksdrabbade trafikplatser. Det här vet Magnus Lundkvist tack vare Transportstyrelsens databas Strada där polis och sjukvård rapporterar in trafikolyckor. I systemet återfinns dock inte alla olyckor.
– Här handlar det om trafikolyckor med personskador. Men jag skulle ändå säga att det ger en ganska representativ bild av var i Linköping det förekommer mest incidenter, säger Magnus Lundkvist och fortsätter:
– Vi har också kontakt med försäkringsbolagen och när det gäller trafikolyckor med endast plåtskador sker de mångt och mycket på samma platser.
Korsningen Brokindsleden/Söderleden har länge varit en olycksdrabbad trafikplats och den enkla förklaringen, enligt Magnus Lundkvist, är att flest olyckor sker där också flest människor rör sig. Det är därför det största antalet olyckor med personskador faktiskt sker i Linköpings centrala delar och i huvudsak på Ågatan, Stora torget och Sankt Larsgatan – men här handlar det framförallt om olyckor med både eller enbart gående och cyklister inblandade.
Tillbaka vid Braskens bro, där biltrafiken dominerar, pekar Magnus Lundkvist på en annan orsak, förutom trafikmängden, till de många olyckorna.
– Just här är det för trångt att bygga en cirkulationsplats, speciellt i en storlek som skulle klara av trafikmängden. Därför är korsningen signalreglerad och det skulle egentligen inte behöva ske så mycket incidenter, men ibland inträffar ju misstag – framförallt i form av upphinnandeolyckor, säger han.
Upphinnandeolyckor är när ett fordon kör in i ett annat fordon bakifrån. Vid Braskens bro-korsningen har högersvängande förare ett eget körfält "utanför" trafiksignalerna – vilket kan orsaka den typen av trafikolyckor.
– Det är precis som vid en rondell. Man ser förbi fordonet framför och räknar med att den ska köra ut – men så gör den inte det, säger Magnus Lundkvist.
Vad gör kommunen för att minska antalet olyckor här?
– Vi har sänkt hastigheten till 40 kilometer i timmen från alla håll i korsningen. Sedan får man numera endast svänga höger ut från verksamheterna vid Braskens bro och alltså inte korsa Söderleden. Det såg vi var en orsak till många olyckor.
Men alla risker går, enligt Magnus Lundkvist, inte att bygga bort.
– Vi som kommun ansvarar givetvis för att bygga en välfungerande infrastruktur men den som färdas på vägen har också ett ansvar.
– Här jobbar vi med beteendepåverkande åtgärder – bland annat kampanjer.
Mellan januari 2020 och december 2022 har 1 133 trafikolyckor i Linköping, med personskador, rapporterats in till Transportstyrelsen. Nästan 38 procent av dessa utgörs av singelolyckor med cykel och 27 procent av singelolyckor med fotgängare. 7,5 procent, närmare bestämt 86 stycken, handlar om upphinnandeolyckor mellan motorfordon.
Även om Braskens bro, med nio olyckor under tidsperioden, är den mest olycksdrabbade korsningen i Linköping är det vid en annan trafikplats som flest olyckor sker – nämligen Vallarondellen. Här har 18 olyckor rapporterats in under tidsperioden varav 16 stycken kategoriseras som just upphinnandeolyckor.
– Det är lite typiskt för cirkulationsplatser. De medför sina egna problem och är inte alltid lösningen på trafiksäkerheten. Samtidigt är hastigheten oftast ganska låg vilket gör att konsekvenserna inte blir lika stora, säger Magnus Lundkvist.
Korsningen Tornbyvägen/Bergsvägen är en annan trafikplats i Linköping som är särskilt olycksdrabbad. Här är trafikmängden hög och olycksrisken ökar på grund av de fysiska omständigheterna.
– Vi har en lutning från Bergsrondellen ner mot korsningen som bidrar till en högre hastighet och att man kanske inte hinner stanna ifall någon kommer i vägen, säger Magnus Lundkvist.
När det gäller trafikmängden utgår statistiken från de mätpunkter som kommunen har runt om i staden. På till exempel Söderleden, över Braskens bro, passerar 24 500 fordon varje dag. På Kallerstadsleden är antalet fordon det samma. Den mätpunkt där flest fordon registreras är dock korsningen Tornbyvägen/Roxengatan. Här är genomsnittet 27 200 fordon per dygn.
– Orsaken är att vi har många företag, små industrier och trafikintensiva verksamheter i Tornby. Det är trafik här under dygnets alla timmar, säger Magnus Lundkvist.
Skapar trafikmängden problem?
– Vägen har fyra filer, har en god framkomlighet och är utformad för att klara en stor mängd trafik. Det hade varit värre om vi hade den här trafiken där konflikten med gående och cyklister var större.
– Sedan kommer det naturligtvis bli en omfördelning av trafiken när vi bygger Ullevileden och får ytterligare en väg till Tornby. Det är bra, säger Magnus Lundkvist.
Vid alla nämnda trafikplatser, vid såväl Tornbyvägen som Söderleden och Vallarondellen, återkommer kommunens trafikplanerare till trafikantens eget ansvar.
Vad ska man tänka på när man kör vid de här platserna?
– Det handlar framförallt om att man ska ha uppmärksamhet på trafiken, speciellt vid rusningstrafik. Sedan ska man givetvis hålla hastigheten. Det ökar chansen att stanna och minskar konsekvensen om något skulle hända.
– Och håll såklart avstånd till fordonet framför, säger Magnus Lundkvist.