Stor fartygskatastrof testar samhällets gränser

Ett kryssningsfartyg och ett fraktfartyg kolliderar på havet utanför Östergötlands kust. Kryssningsbåten har drygt tvåtusen passagerare ombord som måste evakueras, hundratals är skadade. Hur skulle samhället klara en sådan katastrof?

Jenny Pettersson som ett hela övningen hoppas att erfarenheterna från den leder till förbättrat samarbete mellan olika samhällsfunktioner.

Jenny Pettersson som ett hela övningen hoppas att erfarenheterna från den leder till förbättrat samarbete mellan olika samhällsfunktioner.

Foto: Johnny Gustavsson

LINKÖPING2017-09-05 20:01

Under tisdagen testas just det här scenariot, en fasansfull kollision mellan två enorma båtar, utanför den östgötska kusten i höjd med Fyrudden.

Det är första gången som en så stor och samordnad räddningsinsats kan prövas i Sverige och utvärderas för att undersöka hur god beredskap som sjöräddning, sjukvård, polis och andra samhällsfunktioner skulle ha och vilka hinder som skulle finnas, om olyckan vore verklighet.

– Allt blir väldigt realistiskt för personalen som ingår i övningen, de kan följa en enskild skadad person genom hela räddningskedjan och se hur det gick, säger Eva Mittmeier som arbetar vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, i Linköping.

Den stora övningen genomförs av FOI och Katastrofmedicinskt Centrum i Linköping. Båda ingår i det EU-projekt som kallas ”Darwin” och syftar till att öka EU-ländernas kapacitet att stå emot samhällshot som stora olyckor, naturkatastrofer och terrorattentat.

Tack vare att FOI har utvecklat teknik för att simulera stora olyckor som den här fartygskollisionen kan för första gången en så stor samarbetsövning genomföras.

Då tidningen besökte övningshallen under tisdagsförmiddagen pågick evakueringsarbetet av de 400 skadade och övriga 1 900 kryssningspassagerarna som bäst. Whiteboard-tavlor fylldes av anteckningar om skadade, telefoner ringde, radiokanaler sprakade, beslutsfattande personer från Sjöfartsverket, som ansvarade för sjöräddningsinsatsen, försökte på bästa sätt instruera räddningspersonal som måste vinschas ned från helikopter till olycksfartyget och sedan vinscha upp skadade och flyga dem till land. I ett krisrum satt en stab från Region Östergötland och försökte dirigera transporter av skadade till olika sjukhus i länet.

I övningen användes all utrustning som finns i form av helikoptrar, båtar, ambulanser och personal – men enbart fiktivt. Bara personalen i form av krisstaber och beslutsfattare fanns fysiskt på plats i övningshallen.

– Det här är en svår övning för mina kollegor eftersom olyckan är så stor, konstaterade Cecilia Wegnelius vid Sjöfartsverket som ledde aktionen.

Övningen granskades av observatörer under tiden den pågick och kommer i efterhand att utvärderas enligt KMC:s metod som används internationellt, för att peka på styrkor och svagheter i samhällsfunktionerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!