Strax före jul skrev Corren om Linköping callcenter som ringer äldre människor och får dem att acceptera ett medlemsskap i det som kallas Sverigespar. Den uppringde som tackar ja lämnar automatiskt en fullmakt som gör att telefonförsäljaren kan byta dennes el- och telefoniavtal.
Den uppringde tror att han eller hon ska få billigare el och telefoni. Så blir det sällan. Linköping callcenter skickar istället sina medlemmar till vilket elbolag som helst som är villigt att betala för kunden.
När det gäller telefonabonnemanget är upplägget än mer utstuderat. Det är hos teleoperatören Novakom de flesta som blir medlemmar i Sverigespar får sitt telefonabonnemang.
Linköping callcenter ägs av Mikael Välijeesiö och Jimmy Amneklev. I bakgrunden finns, enligt Correns källor, även Andreas Karlsson som styr över Novakom.
Första gången Andreas Karlsson fick myndigheternas ögon på sig var när han drev ett företag där människor blev uppringda och förleddes att tro att de just fått en gratis eltandborste. I själva verket fick de dessutom en kostsam prenumeration på tandborsthuvuden.
Den gången gick Konsumentverket till domstol. Stockholms tingsrätt slog fast att både Andreas Karlsson personligen och hans bolag var tvungna att sluta med den vilseledande marknadsföringen. Om de fortsatte skulle ett vite på som mest 3 miljoner kronor dömas ut.
Tingsrätten dömde dessutom ut en företagsbot på en halv miljon kronor. Den summan är aktiebolaget skyldigt att betala, men den kommer aldrig att bli betald.
Domen överklagades och visserligen kom Marknadsdomstolen till samma slutsats som tingsrätten, men strax därefter försattes bolaget i konkurs. Konkursen är ännu inte avslutad men det står redan klart att det inte finns tillgångar som räcker för att betala företagsboten.
Nästa gång Andreas Karlsson får klagomål mot sig använder han sitt aktiebolag Rifus i Sverige AB och varumärket Telespar. Nu handlar det inte längre om tandborstar – istället säljer företaget telefonabonnemang i det fasta telenätet.
Försäljningen sköts från ett callcenter i Kalmar. När klagomålen på det blir för många tar nästa bolag över.
Dessa ägs då inte längre av Andreas Karlson. I de två bolag som följer är det hans nuvarande sambo som är ägare. När Konsumentverket försöker stoppa henne agerar Andreas Karlsson och hans sambo annorlunda jämfört med vid tandborstförsäljningen.
Konsumentverket förbjuder dem att skicka färdiga avtal utan att kunden sagt ja. Om de bryter förbudet drabbas företaget av ett vite på 500 000 kronor.
De accepterar förbudet – men fortsätter med samma metoder i nästa bolag.