Stigande kakaopris – en utmaning för godisjätten i Ljungsbro

Godistillverkaren Cloetta, med betydande verksamhet i Ljungsbro, varnar nu för att ett stigande kakaopris kan påverka bolaget. Företaget redovisar dock en vinst på 238 miljoner kronor under det tredje kvartalet.

Cloetta, med betydande verksamhet i Ljungsbro, redovisar en vinst för det tredje kvartalet på 238 miljoner kronor.

Cloetta, med betydande verksamhet i Ljungsbro, redovisar en vinst för det tredje kvartalet på 238 miljoner kronor.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2024-10-25 08:12

I samband med delårsrapporten för tredje kvartalet, lyfter företaget den utmanande situationen.

"Den historiskt höga kakaoprisnivån förväntas påverka oss med full effekt endast under sista kvartalet i år, vilket innebär att vi tar oss an en riktig utmaning för att leverera tvåsiffrig rörelsemarginal det sista kvartalet", skriver vd:n Katarina Tell.

Under tredje kvartalet låg rörelsemarginalen på 10,8 procent jämfört med 9,4 procent samma period 2023. Detta samtidigt som rörelsevinsten lyfte till 238 miljoner kronor jämfört med 201 miljoner föregående år. Även omsättningen steg, upp 2,2 procent till nästan 2,2 miljarder kronor.

En positiv faktor för bolaget är det stigande intresset för svenskt lösviktsgodis i USA via olika former av sociala medier.

"Den senaste tidens ökade uppmärksamhet på lösviktsgodis i USA, i sociala medier känt som "Swedish candy", driver tillväxten i vår relativt begränsade verksamhet i Nordamerika. För oss är det här ett bra exempel på våra möjligheter att fortsätta växa", skriver Katarina Tell.

Cloetta grundades redan 1862 av tre schweiziska bröder. Företaget har bedrivit produktion i Ljungsbro sedan 1901. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!