Tidigt på fredagsmorgonen började larmen gå runtom i världen. Ett stort it-problem från säkerhetsföretaget Crowdstrike gjorde att it-system världen över brakade ihop helt och hållet.
Flygplatser runtom i världen har fått stänga ner för att deras system inte fungerar.
Stefan Engström från Linköping har varit fast på Amsterdams flygplats sedan igår. Han berättar att det är fullständigt kaos på flygplatsen, och att han och hundratals andra personer inte får någon hjälp av KLM överhuvudtaget.
– Det är kaos här. KLM skiter i alla sina kunder, vi har varit fast här sedan igår eftermiddag. Vi får ingen hjälp, och ingen vill säga någonting. De har ingen beredskap för det här, säger Stefan.
Han fortsätter:
– De stängde allting här igår kväll och sa åt oss att vi får åka in till Amsterdam och ta in på hotell. Det gjorde vi, och det fanns inget hotell. Vi får ingen mat, inget hotell och vi har sovit på golvet på flygplatsen i natt.
Stefan berättar att KLM under lördagsmorgonen öppnade en "servicedesk" för att hjälpa de strandade passagerarna.
– Men det brakade ihop för det är flera hundra som är i samma situation. Så de bara stängde och gick därifrån. Det är så jävla tråkigt.
Efter ett samtal med personalen på Linköpings flygplats är Stefan och hans sällskap i skrivande stund på väg från Amsterdams flygplats till centralstationen i Amsterdam, där de ska försöka ta ett tåg hem till Linköping. En resa som kommer att ta 24 timmar, enligt Stefan.
– Linköpings flygplats har gjort mer än de ska. Det är KLM i Amsterdam som kör huvudet i sanden.
I ett mejl till Corren berättar Camilla Lejon, vd för Linköping City Airport, mer om situationen som de står inför:
"Det är vår egen personal som har försökt hjälpa våra resenärer som är strandade i Amsterdam. Det har dock varit svårt då de flesta flyg redan är fullbokade men de har försökt hitta lösningar där det går. Man får dock komma ihåg att man jämför detta IT-haveri med vad man fruktade vid millennieskiftet så det är omöjligt att ha beredskap för att lösa detta utan att några resenärer blir drabbade", skriver hon.
Corren har även sökt KLM för en kommentar angående situationen:
"Fredagens globala IT-avbrott som påverkade många flygbolag och flygplatser tvingade KLM att ställa in många flygningar vilket gjorde att passagerare blev strandsatta på flygplatsen Schiphol. Vi gör allt för att få dessa passagerare till sina resmål så snart som möjligt. På grund av att det är sommar och högtrafik och eftersom även andra flygbolag drabbades av störningen är detta en utmaning för alla KLM-kollegor som arbetar med detta. Vi förstår att detta är mycket obekvämt för de kunder som är angelägna att fortsätta sin resa", skriver Gerrie Brand, pressansvarig på KLM, i ett mejl till Corren.
Fotnot: Mejlet är översatt från engelska. Nedan kan du läsa originalmejlet på engelska.
"Friday's global IT outage that affected a lot of airlines and airports, forced KLM to cancel many flights thus causing passengers to become stranded at Schiphol Airport. We are making every effort to get these passengers to their travel destinations as soon as possible. Due to the summer peak and because other airlines also suffered from the disruption, this is a challenge for all KLM colleagues working on this. We understand that this is very inconvenient for the customers who are eager to continue their journey".