Stångåstadens svar: Inte fått kännedom om problemet

Hyresgäster har varit hårda i sin kritik mot Stångåstaden och rivningen som just nu pågår på Skattegården i Linköping. Enligt det kommunala bolaget förs dialog med entreprenören på plats.

Stångåstaden anser inte att problemen med oljuden har varit så stora som de hyresgäster Corren pratat med ger sken av.

Stångåstaden anser inte att problemen med oljuden har varit så stora som de hyresgäster Corren pratat med ger sken av.

Foto: Pia Molin

Linköping2022-02-23 06:00

Dzenana Ogresevic som bor på Skattegården känner sig sviken av Stångåstaden. Hon menar att hon som hyresgäst inte blivit lyssnad på eller tagen på allvar när hon klagat på konsekvenserna av rivningen av fastigheten intill hennes lägenhet.

När Corren söker Stångåstaden för att ställa frågor om rivningen på Skattegården får vi inte heller svar på en gång. Den person som står som kontaktperson på det senaste utskicket till hyresgästerna i området vill inte uttala sig. Inte heller projektledaren för rivningen, Elin Johansson, vill svara på våra frågor med motiveringen "jag pratar aldrig med Corren". Hon hänvisar istället till bolagets kommunikationschef som visar sig vara på semester.

När vi till sist får prata med Mats Persson, chef för nyproduktion på Stångåstaden ber han om att få återkomma med svar på våra frågor. Senare samma dag ringer han upp.

– Vi är medvetna om att det här arbetet har dragit ut på tiden, och anledningen till det är att vi måste följa ett regelverk som innebär att saker tar tid. Bland annat handlar det om sanering av materialet på platsen som måste göras innan resterna kan köras iväg, säger han.

Han anser att Stångåstaden har haft en bra dialog med hyresgästerna i området och att informationen från bolaget varit tydlig genom hela processen. Han hänvisar bland annat till det informationsblad som nyligen skickades ut till de boende om att arbetet ska pågå på vardagar samt lördagar.

– Det är egentligen först nu som vi fått kännedom om den här kritiken. Men självklart kommer vi föra en dialog med entreprenören på plats om att följa de tider vi satt upp.

En hyresgäst har visat en lång rad mejl som hon skickat under flera månaders tid. Har ni inte haft kännedom om det då?

– Jo precis, men vi har ju gått ut med information och det är först nu vi beslutat om de här nya arbetstiderna (måndag till fredag 08-19 samt lördagar 09-17 reds. anm.). Kommunens riktlinjer säger att störande arbete inte bör äga rum efter kl 22 eller innan kl 7 på morgnarna oavsett om det är vardag eller helg men att man ska undvika störande arbeten på helger. I det här fallet har vi bedömt att det varit nödvändigt att nyttja lördagar för att korta ner den totala tiden för störningarna.

Är det inte problematiskt att genomföra rivningsarbeten till klockan 22 i tätbebyggt område?

– Jo, absolut. Vi har inte haft uppfattningen att det har varit vanligt att de gjort det. Men vi ska såklart fortsätta föra en dialog med entreprenören om vikten att hålla tiderna.

Kan Stångåstaden på något sätt kontrollera att de här tiderna hålls?

– Det är genom att hela tiden ha en dialog, men det är såklart människor som är där och vi kan inte sitta och bevaka arbetet. Vi måste lita på att det följs.

Vad tänker du om uppgifterna om att hyresgäster blivit ombedda att köpa öronproppar när brandvarnare pipit från byggnaden som rivs?

– Det låter inte rimligt alls och jag ställer mig väldigt frågande till att någon sagt så. Om så är fallet så är det inget jag kan försvara. Jag har inte hört något om detta.

Samma dag som Corren hör av sig till Stångåstaden för att ställa frågor om rivningen på Skattegården får Dzenana Ogresevic svar på sitt senaste mejl till det kommunala bolaget. Där står:

"Projektledaren kommer under dagen att försöka få tag på platschefen för rivningen och säga till dem vad som gäller."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!