Stångåstaden kan få pris

Stångåstaden är nominerat till Kundkristallen i två kategorier. Det är en upphämtning från föregående år, och enligt vd:n Fredrik Törnqvist beror det på hårt arbete.

Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist.

Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2018-01-16 09:00

Det är Aktivbo, en organisation som verkar inom fastighetsbranschen och mäter förbättringar för kunder/hyresgäster i fastighetsbolagen. Aktivbo har funnits i 13 år och kommunala bostadsbolaget Stångåstaden har varit med i topp flera gånger tidigare. Men för året 2016 sjönk man något.

– Det var bland annat på trygghetssidan. Det är väldigt svårt att veta varför, eftersom det handlar om upplevd trygghet. Sådant påverkas ofta av händelser i omvärlden. Vi använder Aktivbo som ett sätt att mäta vår kvalitet inom olika områden, säger Fredrik Törnqvist.

Under 2017 har bolaget vidtagit flera åtgärder.

– Bland annat har vi satsat på belysning på flera ställen och vi har också förbättrat skalskyddet, med olika låssystem i vissa områden samt förbättrat källlarförråd så att det är svårare att se in och bryta sig in, säger Fredrik Törnqvist. Stångåstaden är nu nominerat kategorierna ”Högsta serviceindex” och ”Största lyft serviceindex”. Båda kategorierna gäller för bostadsbolag med fler än 9 000 bostäder. Stångåstaden har cirka 38 000 hyresgäster.

Vd:n hänvisar till stadsdelsutvecklingsprojekt som man har genomfört i Ryd och Skäggetorp under 2017.

– Vi har fått god respons för dem bland hyresgästerna. Vi får ju annars mycket uppmärksamhet för nybyggen. Det här handlar om förvaltning, vilket egentligen är en betydligt större del av vår verksamhet.

Den 8 februari blir det klart om Stångåstaden tilldelas någon Kundkristallen-utmärkelse i år. Priset beskrivs som fastighetsbranschens mest prestigefulla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!