Kundkristallen är en tävling som varje år genomförs av AktivBo och bygger på hyresgästernas egna omdömen om sin hyresvärd.
I sju år i rad har Stångåstaden tagit hem titeln i den största klassen, den för bolag med över 9 000 lägenheter. Men i år räckte inte poängen.
– Vi har backat en aning jämfört med i fjol. Men framför allt är det Svenska Bostäder som gått fram väldigt mycket, säger Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist.
AktivBo sätter samman ett kundnöjdhetsindex med utgångspunkt i enkätsvaren och Svenska Bostäder landade på 84,3, Stångåstaden på 83,6.
– Det är fortfarande ett väldigt bra resultat. Men det är väl lite som med Ingemar Stenmark som vann och vann och vann – sedan när han inte vann, så tyckte folk att det var något konstigt, säger Törnqvist.
Enkäten skickas ut till 5 000 av Stångåstadens hyresgäster varje år och svarsfrekvensen brukar ligga mellan 55 och 60 procent.
– Vi jobbar mycket med att analysera svaren och göra de grejer vi tycker är viktigast, det som kunderna tycker. Vårt mål är förstås att ta tillbaka titeln nästa år, säger Törnqvist.