I dag presenteras deras arbetsmaterial i form av väldigt tidiga skisser för samhällsbyggnadsnämnden.
I maj nästa år invigs Östra länken. Trafiken på Hamngatan mellan Tullbron och Storgatan som i dag ligger runt 12 000-16 000 bilar per dygn kommer då att minska. Därför har tanken på en utveckling av området tagit fart.
På det här området har Linköping chansen att öka vattenkontakten med ån.
Östra länkens effekt
Enligt kommunens trafikplanerare Christer Nilsson och beställaren Karin Elfström så är konsulternas tankar hemliga ännu så länge.
- Hur mycket trafiken exakt kommer att minska vet vi inte i nuläget. Våra simuleringar och datakörningar visar bara en minskning med 1 000-2 000 bilar och egentligen är en större effekt önskad med Östra länken, säger Christer Nilsson.
Blir det färdiga förslag redan i dag från konsulterna?
- Nej, detta är en första diskussion på nämndmötet. Någon måste ju känna på ämnet. Frågan om vi ska jobba vidare på idéerna eller inte kommer att tas upp, säger Christer Nilsson.
Kraftig minskning i Tannefors
Till skillnad från trafiken på Hamngatan så kommer flödet av bilar att minska desto mer i Tannefors när Östra länken är igång. Datasimuleringar visar en kraftig minskning av antalet fordon på Nya Tanneforsvägen men störst blir minskningen på Gamla Tanneforsvägen. Trafiken där kommer att minska från dagens 15 000 fordon per dygn ner till 5 000.
Parkliknande område
Kommunalrådet Muharrem Demirok (C) är en av många Linköpingsbor som vill att centrum får mer vattenkontakt. Han själv ser framför sig ett parkliknande område från muren vid Stångs magasin, under Tullbron och en bit bort mot Nykvarnsparken.
- Det blir som en spegling av sandstranden på andra sidan vid hotellet. En upphöjd parkmark med verksamheter som fiskebodar, kaféer och glassbarer. Men om det nu visar sig att trafiken på Hamngatan bara kommer att minska med 1 000 - 2 000 bilar per dygn så kommer det att omöjliggöra en utökad vattenkontakt, säger Demirok.