Under onsdagen steg priset för diesel med 1,25 kronor per liter till 28,22 kronor. Priset för en liter bensin steg 35 öre till 23,34 kronor per liter. Sedan sjönk de en aning under torsdagen.
Allra dyrast är den fossilfria och förnybara dieseln HVO100. För första gången någonsin har drivmedlet passerat 30 kronor per liter och är därmed flera kronor dyrare än den vanliga dieseln.
Anledningen är att råoljeoljepriserna steg kraftigt tidigare i veckan. Allt till följd av Rysslands invasion av Ukraina och kronans försvagning gentemot dollarn.
Priserna slår hårt mot branscher inom transport, entreprenadmaskiner, livsmedelsindustri och lantbruk.
Att många i branschen är bekymrade vittnar Lena Lundström om. Hon är östgötsk företagsrådgivare på Maskinentreprenörerna, en rikstäckande bransch- och arbetsgivarorganisation.
– Många är förtvivlade. Flera av våra medlemmar sitter i avtal med fasta priser, med stat, kommuner och privata företag. Att i detta läge börja prata om prishöjningar är inte helt lätt.
Det är inte bara drivmedlet som ställer till bekymmer. Pandemin gjorde att priset på de reservdelar branschen är helt beroende av sköt i höjden och priserna fortsätter att stiga markant på grund av krisen i Ukraina.
– Reduktionsplikten, att göra bränslet miljövänligare, är i grunden jättebra. Men det har krävts mycket dyra insatsvaror i den vanliga dieseln, redan före prisstegringen. Så läget blev akut redan i höstas.
Vad händer i förlängningen?
– Priserna på både bränsle och reservdelar kommer att höjas än mer och risken finns att företagen får lägga ner sin verksamhet, vilket leder till arbetslöshet.
Vad är hoppet, just nu?
– Att politikerna inför en skattesänkning på drivmedel. Det kommer inte att räcka, men är en bit på vägen.
Stångåbuss med 90-talet bussar har kört helt på HVO sedan i mars 2015. Och gör även idag.
– Visst lider vi av prisökningen, säger koncernchef Stefan Wikström. Men vi har inskrivet i våra avtal att köra på HVO, så det finns inga alternativ. Prishöjningen äter på marginalerna. En buss drar ju i snitt tre liter milen.
Det innebär i praktiken en milkostnad för bränsle på cirka 100 kronor. Kostnaderna för arbetskraft och drivmedel börjar nu bli lika stora.
Stångåbuss har påbörjat dialoger med sina uppdragsgivare, som Linköpings kommun och Östgötatrafiken, om att få tidigare kompensation, så att de som nu inte släpar efter sex månader.
Företaget har 3,5 månad kvar av avtalet för Linköpings linjetrafik i ytterområdena.
– Vi ser också över om vi kan byta en del av fordonsparken mot el, men än finns inga bra elalternativ för långfärdstrafik.
Maskinentreprenörernas upprop drogs igång under torsdagsförmiddagen med målet att förmå regeringen att sänka bränsleskatterna med omedelbar verkan. Det finns en risk, menar ME, för att de senaste höjningarna blir droppen som får bägaren att rinna över för många i branschen.
När tidningen Entreprenad ställer frågan om hotet verkligen kommer att verkställas svarar vd Anders Robertsson: "Antingen ställer vi maskinerna i protest. Eller så står de stilla för att ingen har råd att köra dem".
Finansminister Mikael Damberg har sagt att regeringen kommer att presentera ett reformerat reseavdrag, men att man också tittar på om det är aktuellt med särskilda stöd till hushåll och vissa företagssegment. Några fler detaljer gav han dock inte.