Städarnas stora misstag – tömde hela Ahmads lägenhet

När Ahmad Al Hwrane kom hem till sin lägenhet i Linköping en kväll i juni rasade tillvaron samman. Kläder, möbler, personliga värdesaker – allt var borta. Hyresvärden skulle tömma en lägenhet, men städföretaget som skulle utföra tömningen hade tagit fel på adressen.

När Ahmad Al Hwrane kom hem till sin lägenhet en kväll i juni i år så var alla hans saker borta. Här berättar han om vad som hände.

Foto: Jan Novotny

Linköping2024-12-23 05:00

Nyheten i korthet

  • Ahmad Al Hwrane kom hem en dag i juni för att upptäcka att hans lägenhet helt hade tömts.
  • Det visade sig att städföretaget som anlitats av hyresvärden Willhem felaktigt tömt hans lägenhet. Ahmad förlorade alla sina ägodelar, inklusive viktiga dokument och personliga minnen.
  • Ahmad har fått ersättning från sitt försäkringsbolag, men inte från hyresvärden eller städföretaget. Han hoppas nu på att få ersättning för det lidande händelsen orsakat honom.

I början av sommaren var Ahmad glad. Efter att ha jobbat på Toyota i Mjölby skulle han nu börja som maskinoperatör på Cloetta i Ljungsbro. Han hade lyckats få tag på en lägenhet i Skäggetorp och såg fram emot att flytta in. Eftersom uppsägningstiden för hans gamla lägenhet i Mjölby inte löpt ut än, hade han under en månad två hem.

Den 10 juni vaknar han i sin lägenhet i Mjölby. Dagen är som vilken annan dag som helst. Han ska jobba natt på Cloetta, och vid 20-tiden på kvällen tar han sig därför till sin lägenhet i Skäggetorp, för att därifrån kunna åka vidare till jobbet. Till lägenheten i Skäggetorp har han vid det här laget flyttat de mesta av sina ägodelar. Kvar i Mjölby finns i princip bara soffa, TV och matbord.

När han kliver genom dörren möts han av en ofattbar syn.

– Det var helt tomt i min lägenhet.

Ahmad förstår ingenting. Polisen kommer dit och kontaktar hyresvärden Willhem, som efter några dagar hör av sig och ber om ursäkt för det som har hänt.

– De sa att de kommit till fel lägenhet. De ville tömma en annan lägenhet, men tömde min lägenhet.

undefined
Ahmad Al Hwrane blev av med allt när hans lägenhet felaktigt tömdes i somras. Han kämpar nu med sömnsvårigheter som följd av det inträffade.

Ahmad Al Hwrane är 33 år, och kom till Sverige från Syrien hösten 2015. När vi träffar honom i lägenheten så är vännerna Magi Kebabjian och Nobar Ashjian med som stöd. Magi var hans lärare på Komvux när han pluggade svenska, och de blev vänner och umgås numera även privat. Hon är väl insatt i fallet.

– Han berättar allt för mig. Han säger att jag är som en mamma för honom, berättar Magi.

Ahmads riktiga mamma är kvar i Syrien, tillsammans med resten av hans familj. Han har inte sett dem sen han lämnade hemlandet. I somras hade han planer på att äntligen åka och träffa dem igen, men de planerna fick sättas på paus. Alla hans dokument från hemlandet, inklusive passet, samt hans svenska pass, försvann när lägenheten tömdes.

– Under semestern kunde jag inte resa. Jag hade inga papper, ingenting. Jag fick ledigt från jobbet men kunde inte göra nånting, bara sitta hemma.

Bland sakerna som slängdes fanns också dator med bilder på hans mormor. Hon gick bort för fyra år sen.

– Jag har sparat dem i mer än 15 år. De slängde allt.

Händelsen har tagit hårt på Ahmad. Magi och hennes make Nobar har sett hur han förändrats framför ögonen på dem.

– Han blev plötsligt en annan person. Han ringer mig nästan två-tre gånger varje dag. Jag ser en ledsen människa som inte har lust att göra nåt, säger Magi.

Ahmad berättar själv om hur han blivit allt mer innesluten, och hur hans humör försämrats så till den grad att han har svårt att överhuvudtaget umgås med vänner.

– Jag orkar inte prata med folk, jag bråkar direkt. Jag vet inte vad som händer.

Dessutom har han väldigt svårt att sova. Magi berättar:

– Förra veckan ringde han mig och berättade: "jag svär på Gud, jag har inte sovit på tre dagar, inte ens en halvtimme". Jag sa "men det går inte, du jobbar, du måste sova". Han sa: "jag kan inte".

Även om hans mående förbättrats något sedan juni så kvarstår problemen fortfarande i hög grad. Vårdcentralen har gett honom sömntabletter.

– Men jag använder dem inte hela tiden, jag gillar inte att använda sådana tabletter. Det kan vara svårt att avvänja sig, för sen måste man ju kunna sova utan tabletter.

undefined
"Det har påverkat hans studier", säger Magi Kebabjian som uppmuntrat Ahmad att fortsätta studera.

Sedan den där mardrömskvällen i juni har Ahmad så sakta börjat fylla på med lite grejer i lägenheten igen. Hans vänner har hjälpt honom med sådant som matta i vardagsrummet, säng och köksredskap. Livet fortsätter, på något vis, även om allt numera känns mycket kämpigare än förut. Studierna i svenska har med ens blivit svårare att genomföra än förut.

– Jag öppnar boken, men fattar ingenting. Ibland sitter jag fyra timmar och läser, men fattar ingenting.

undefined
"Det är en svår känsla när man känner att 'jag fick ett problem, och de som orsakat problemet stöder inte mig'", säger Nobar Ashjian. "Man blir besviken."

Nu pågår en process där Ahmad försöker få ersättning, dels för alla ägodelar som han blivit av med, och dels för det lidande som händelsen orsakat honom. I skrivande stund har han fått ersättning från sitt eget försäkringsbolag på drygt 28 000 kronor. Från dem som orsakade skadan har han dock inte fått nånting. Och just den där känslan av att inte få upprättelse tynger honom särskilt mycket.

– Ibland sitter jag i sängen och gör ingenting. Jag kommer hem från jobbet och sitter i sängen till nästa dag när jag ska jobba igen. Jag gör ingenting, bara sitter där.

De tre första månaderna var det som värst. Då kunde han inte göra nånting av det han brukar, som att gå och träna. Magi har själv sett hur Ahmads mående dalat:

– Han grät och sa till mig: "varför händer det här med mig? Jag har aldrig gjort något fel eller brutit mot reglerna. Jag har inte tagit bidrag. Jag har jobbat och studerat och betalat skatt."

När vi kontaktar Ahmads hyresvärd Willhem vill de inte ställa upp på någon intervju. Fastighetschef i Linköping, Robert Englund, svarar istället på våra frågor via mejl.

Varför tömdes Ahmads lägenhet?

"Det som hänt i det här fallet är att vår städleverantör helt enkelt tagit fel på lägenhet och utfört sitt arbete på felaktig adress. Det innebär att de har tömt fel lägenhet, vilket naturligtvis är en väldigt obehaglig överraskning för vår hyresgäst och oerhört beklagligt."

Hur gick det till när städleverantören tog fel på lägenheten? Hur fick de nycklar till Ahmads lägenhet?

"Leverantören har tillgång till våra nycklar för att kunna utföra sitt arbete. Då de flesta beställningar från oss handlar om städning vid utflytt finns det ingen kontraktsinnehavare att ta hänsyn till. I det här fallet blandades två beställningar ihop vilket vi djupt beklagar."

undefined
Robert Englund är fastighetschef på Willhem i Linköping.

Varför slängdes Ahmads saker?

"Normalt magasinerar vi tillhörigheterna, men i det här fallet slängdes de tyvärr på grund av att instruktionerna avsåg en annan lägenhet som var övergiven. Vi har nu sett över våra interna rutiner för att säkerställa att detta fel inte kan ske igen."

Robert Englund skriver också att man haft en dialog med både städföretaget och Ahmad, för att han ska kunna få ersättning.

Ahmad har avtal med er, inte med städbolaget. Varför är det inte ni som ser till att ersätta honom för det han förlorat?

"I det här fallet tog leverantören på sig ansvaret och tog en kontakt med hyresgästen om ersättning. Vi är självklart måna om att hyresgästen ska få rimlig kompensation och om så inte är fallet kommer vi givetvis att i efterhand lösa detta tillsammans med Ahmad så att han känner sig nöjd."

Leverantören i det här fallet är städfirman Sunda städ AB. Vd Rosanna Öhrberg ger en delvis annorlunda bild av vad som hänt.

Enligt henne hade Willhem skickat en beställning på städning av Ahmads lägenhet. Föregående hyresgäst hade lämnat kvar en del köksprylar, och i beställningen stod det att dessa skulle kastas.

Rosanna Öhrberg insåg dock att de inte skulle hinna genomföra städningen före utsatt tid, och skrev ett mejl till Willhem där hon frågade om det gick bra att städa några dagar senare. Hon fick inget svar, och antog därför att beställningen låg kvar. 

Här begicks det första misstaget. Efter att ha fått hennes mejl hade Willhem nämligen städat lägenheten själva – något som Rosanna Öhrberg på Sunda städ inte fick reda på. Därför skickades hennes anställda till Ahmads lägenhet för att städa, trots att den då alltså redan hade städats, och Ahmad hade flyttat in sina saker.

Här begicks det andra misstaget. Städarna följde inte beställningen, som specificerade att det var några koppar och tallrikar som skulle kastas, utan kastade allt.

undefined
"Jag tycker att det är tragiskt", säger Rosanna Öhrberg på Sunda städ om situationen som uppstått.

När Rosanna Öhrberg förstod vad som hade hänt blev hon tagen.

– Jag fick ju panik, säger hon.

– Jag blev besviken över att man hade frångått själva rutinen och inte läst arbetsbeskrivningen ordentligt.

Hon beskriver att hon redan från början försökt hjälpa Ahmad så mycket hon kunnat, men att kontakterna med försäkringsbolaget dragit ut på tiden.

– Jag förstår frustrationen hos Ahmad över att det har tagit lång tid, och jag har inte kunnat styra det här mer än att jag försökt trycka på. För det här är nånting som jag är väldigt angelägen om att det blir färdigt.

Beskedet hon fått från sitt försäkringsbolag är att de inte kommer att betala ut någon ersättning till Ahmad. Detta eftersom hans eget försäkringsbolag redan har betalat en ersättning till honom. Till saken hör dock att Sunda städs försäkringsbolag instruerat Ahmad att han i först hand ska anmäla händelsen till sitt eget försäkringsbolag.

Rosanna Öhrberg är själv bestört över beskedet från den egna försäkringsfirman.

– Jag är ganska missnöjd med det beslutet, säger hon och tillägger att hon kommer att ta saken vidare:

– Så från mitt håll är vi inte färdiga.

undefined
Ahmad flyttade till Fogdegatan i Skäggetorp i juni i år. Några dagar efter flytten tömdes hans lägenhet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!