I början av februari i år väckte vice chefsåklagare Eva Nemec Nordh åtal för bland annat grov smuggling och grov olovlig försäljning av alkohol. Men det är alltså först nu, nio månader senare, som rättegången i Linköpings tingsrätt inleds.
19 dagar
Det är en stor apparat att samtidigt ställa så många personer inför rätta. Under den första rättegångsdagen ska sex av de tilltalade med sina respektive advokater infinna sig i rättssalen för att lyssna till åklagarens sakframställan. Rättegången kommer sedan att rulla på under hela 19 förhandlingsdagar. Om planeringen håller kommer rättegången att avslutas den 14 december.
Bland de åtalade återfinns fyra personer som varit involverade i ett bussbolag, samt två busschaufförer. Sextetten, med en 51-årig företagsledare i spetsen, anklagas för att ha organiserat bussresor till Tyskland där syftet varit att köpa stora mängder alkoholhaltiga drycker. Ett antal personer har mot blygsam ersättning suttit med på bussarna och har, enligt åklagaren, haft i uppgift att säga att alkoholen som importeras tillhör dem. I själva verket har alkoholen sålts vidare – till bland annat ungdomar.
– Jag tänker yrka på fängelse för samtliga sex som har varit involverade i bussbolaget, säger vice chefsåklagare Eva Nemec Nordh.
Resorna fortsätter
Polisinspektör Joakim Stenman, som numera är nationell samordnare och leder arbetet med att försöka sätta stopp för spritresorna, har varit djupt engagerad i utredningen och kommer själv att vittna under rättegången. Han säger att smugglingsresorna till Tyskland fortsätter.
– Vi känner i dag till mellan 16 och 20 bussar som används i den här verksamheten. Varje buss åker till Tyskland i snitt två gånger i veckan. Och varje resa generar cirka 150 000 kronor i vinst.
Joakim Stenman uppger att även personer med koppling till det bussbolag som är aktuellt i rättegången fortsätter med sin verksamhet.
– Det är pengarna som styr. De inblandade lär hålla på så länge de inte blivit dömda i en rättegång.
Eva Nemec Nordh säger att även den huvudmisstänkte 51-åringen har fortsatt med verksamheten.
– Han blev stoppad i september och blev av med 1 700 kilo alkohol. Han körde bussen. Det kommer jag att lyfta fram som en försvårande omständighet.
Spanar på tullen
Enligt Joakim Stenman skulle en fällande dom sända en viktig signal till andra bussbolag som är involverade i den omfattande spritsmugglingen.
– Vi ser att de har börjat använda tillvägagångssätt. De kör bussarna på mindre vägar och bedriver spaning mot tullen i Helsingborg. De försöker att genomföra resorna när tullen inte arbetar.
De 18 åtalade har i förhör nekat till brott. Den 51-årige huvudmannen, som riskerar ett långt fängelsestraff, hävdar att verksamheten har bedrivits inom lagens råmärken.
– Min klient följer de lagar som finns och han har inte haft uppsåt att begå något brott, sade 51-åringens advokat, Mats Tornéus, när åtal väcktes.
Eva Nemec Nordh räknar med fällande domar.
– Jag hoppas att det ska hålla hela vägen. Går inte det måste lagstiftaren göra något. Det är inte rimligt att en chaufför ska kunna lasta bussen full utan att ha något ansvar för vad som importeras.
Exakt hur mycket verksamheten har omsatt är oklart. Åklagaren har dock yrkat att bussföretaget ska tvingas betala 2 miljoner kronor i företagsbot.