Du är den sista rymdkocken i frihet. Kaninerna har kidnappat alla dina kollegor. Nu ska du slå kaninerna med sleven så att de hamnar i grytan!
Det var Iliyas Jorio, som kom med spelidén, och lanserade den på studenttävlingen LiU Game awards 2016.
– Ja, jag vet, ursäktar han. Det är inte ett dugg logiskt. Men det är kul! Vi får i bland frågan om vi inte har ett vegetariskt alternativ. Men då har de missuppfattat något. De här kaninerna är riktigt ondskefulla. Slår man dem inte med sleven snabbt, så blir man uppäten
Idén räckte till en första plats på LiU game awards. Då var Iliyas Jorio utbytesstudent från Frankrike. Han är nu färdig civilingenjör, och har valt att satsa på spelbyggandet tillsammans med kollegan Fredrik Präntare i Linköping och en illustratör i Tyskland. Nyligen blev det klart att den brittiska förläggaren Sold out tar in Radical rabbit stew, för att under 2020 lansera den på välkända konsoller som Nintendo switch, Playstation, Xbox och PC
– Det hade jag aldrig kunnat tänka mig, att vi så snabbt skulle komma in på den här marknaden och kunna vara med på de stora spelmässorna med vårt spel. Det är väldigt speciellt för en så liten spelstudio.
De kan ännu inte leva på spelutveckling, men nu kommer de att få lön från förläggaren, och marknadsföring. Att få tillgång till stora datapelsmässor på olika platser i världen är viktigt för att utveckla spelet.
– Det är när man visar upp spelet för andra som man ser användarnas reaktioner. Vi måste bygga flera spelmiljöer för Radical rabbit stew och vi behöver all input.
Bland annat har de presenterat spelet på cosplay-arrangemanget Närcon i Linköping.
– Vi ser att både barn och vuxna tycker att spelet är roligt. Men det är särskilt bra att se hur yngre användare reagerar. De visar nämligen exakt vad de tycker, säger Iliyas Jorio.
Spelstudion Pugstorm har i dag ett litet kontor på dataspelscentrumet East Sweden game i Ebbepark i Linköping. Iliyas Jorio hyllar den miljön:
– Sitter man hemma och jobbar för sig själv är det lätt att glömma bort varför man håller på med spelutveckling. Här får man stöd av varandra.
Vad har varit de största utmaningarna fram tills nu?
– För mig har det varit att hitta en bostad. Jag är civilingenjör men jag har valt att leva fattigt för att utveckla spel. När jag slutade att vara utbytesstudent och bestämde mig för att stanna i Linköping så fick jag problem. Det är lättare att få ett jobb för mig i Linköping, än att hitta en bostad.