Spelberoende kunde spela – trots avstängning

Spelinspektionen har nu bråda dagar. Efter en lagändring och flera nya krav mot spelbolagen kommer man att behöva genomföra tillsyn av alla bolag.

Spelinspektionen kommer att behöva granska alla spelbolags sajter för att se om de lever upp till de nya kraven. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Spelinspektionen kommer att behöva granska alla spelbolags sajter för att se om de lever upp till de nya kraven. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Mostphotos

Linköping2019-01-15 10:52

Efter rapporteringen i media och efter Spelinspektionens uppmärksammande betalar nu det Malta-registrerade spelbolaget Genesis global limited tillbaka pengar till svenskar som varit avstängda och ändå kunnat spela på deras sajter. Vi har varit i kontakt med en spelare som trots att hen stängt av sig på grund av spelmissbruk berättar att hen kunde spela bort tusentals kronor, bland annat på en av det Malta-registrerade bolaget Genesis global limiteds spelsajter.

– Jag märkte ganska fort att det var flera sidor som det gick att spela på trots spelpausfunktionen. Jag har dock fått alla mina pengar återbetalda från spelbolagen som jag spelat på, säger spelaren till oss.

Spelinspektionen fokuserade på två bolag vars spelsajter inte ställde kontrollfrågor till det nya självavstängningsregistret Spelpaus.se. Detta efter klagomål från spelare som förlorat pengar.

De båda bolagen är Genesis global limited och AG communications Ltd. Båda driver flera spelsajter på den svenska marknaden. Men enligt myndigheten hade deras spelsajter inte ställt en enda fråga om avstängning till Spelpaus.se dagarna efter årsskiftet då nya lagen trädde i kraft.

Myndigheten krävde därför företagen på en förklaring.

– Bolaget (AG) planerade för att vara redo med den automatiska integrationen till Spelpaus. Tyvärr har integrationen tagit längre tid än väntat. Bolaget beräknar att integrationen med Spelpaus har slutförts senast den 23 januari, säger AG Communications anlitade jurist Ola Wiklund.

Flera av AG:s spelsajter ligger just nu nere för underhåll, och även de inleder nu återbetalningar till dem som spelat bort pengar på grund av det tekniska felet.

Genesis företrädare Alex Kaganovich säger i sin redogörelse att bolaget har fått klagomål från 14 av sina svenska spelare om att de har kunnat spela trots avstängning. Och att detta berodde på ett tekniskt fel i integrationen mot Spelpaus.

– Alla våra teknologiska team har varit sysselsatta. Vi har också kontaktat och återbetalat alla berörda spelare samt stängt ned alla konton om övervakades i enlighet med lagstiftningen, skriver Alex Kaganovich.

Spelinspektionen har nu fullt upp med att se över hur samtliga spelbolag med licens lever upp till den nya spellagen. Det handlar inte bara om kommunikationen med avstängningssystemet. Bland annat ska spelsajterna också ha länkar till Spelpaus och till en tjänst som hjälper användare att begränsa sitt spelande. Länkarna ska ligga i topp och synas hela tiden, även om man scrollar på sidan. Redaktionen har gjort en snabbkoll och upptäckt flera sajter som inte har en sådan funktion i toppen på sidan.

– Vi kommer att behöva granska alla bolagen som har spellicens i Sverige. Vi behöver också granska företag utan licens som ändå har spelsajter som vänder sig mot Sverige. Men vi har prioriterat de här två eftersom vi har upptäckt att de inte har följt bestämmelserna om Spelpaus, säger My Hamrén, pressansvarig på Spelinspektionen.

Nya lagen

Från 1 januari måste spelbolagen med svensk slicens kopplas till ett centralt självavstängningsregister, Spelpaus.se. Det betyder att du kan stänga av dig från spel om pengar. I och med det får du heller ingen direktmarknadsföring om spel. Avstängningen gäller alla licensierade spelbolag i Sverige med registrerat spel.

Dessa speltyper omfattas av din avstängning: Nätkasino, vadhållning, värdeautomater (Vegas), datorsimulerat automatspel, bingo och lotterier online samt Casino cosmopol.

Avstängning gäller även spelombud/butik och travbana.

Det går att stänga av sig på en, tre, sex månader eller tills vidare.Nytt i Spellagen är ett konsumentskydd som kallas omsorgsplikt.

Det innebär bland annat:

Licenshavaren ska skydda spelaren från överdrivet spelande, bland annat genom att följa spelbeteenden och vid behov, hjälpa spelaren att begränsa sitt spelande.

Spelaren ska ange sin insats och övre gräns för sina insättningar.

Licenshavaren får endast erbjuda bonus vid det första köptillfället.

Se mer: www.spelinspektionen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!