Corren Konsument har granskat restider ochkostnader för den som arbetspendlar med bil, bussoch tåg från Brokind till Linköping.
Tusentals personer arbetspendlar till Linköpingvarje dag på riksväg 34, länsväg 687, ellerBestorpsvägen, och Stångådalsbanan.
Om länstågen mellan Kisa och Linköpingförsvinner och ersätts med expressbussar ökartrafiken ytterligare på den redan hårt belastadevägen från Brokind förbi Bestorp, Bjärka-Säby,Sturefors till Linköping.
Sannolikt kommer alltfler tågpendlare att väljabil i stället för buss.
Men bilresor till och från jobbet är dyrt, ävenom du har möjlighet att göra avdrag förarbetsresorna i deklarationen. Motormännens (M)bilkostnadskalkyl, som bygger på rörliga kostnader(bensin, service, underhåll, däck ochvärdeminskning) för en begagnad bil i 100000-kronorsklassen, ligger på 22 kronor per mil.En enkel bilresa kostar 66 kronor, ochmånadskostnaden för 20 resdagar tur och retur ärhela 2 640 kronor.
Du som bara räknar bensinpengar kommerlindrigare undan. Med ett bensinpris på 9 kronorper liter kostar bilresan från Brokind tillLinköping 27 kronor, eller drygt 1 000 kronor permånad (när bilen drar i genomsnitt en liter permil).
Många tror att bilen är det snabbastefärdsättet. Och visst slår den bussen medhästlängder, åtminstone på Bestorpsvägen. Menlänståget är snabbare än bilen om resmålet ärSaab. Om tåget inte är försenat, vill säga.
Bilen och tåget har ungefär samma restider, mendå har vi inte räknat in den tid det tar attparkera fordonet på Saabs parkering.
Bussen är ett äventyr, och ska du värdera inkomfort och säkerhet i resan på "Bestorpsvägen"blir det bottenbetyg. På riksväg 34 ärvägstandarden hyfsad, och vi förvånades över attrestiden från Brokind vägkors tillMjärdevi/Universitetet bara är 31 minuter, trotsatt bussen kör in i Skeda udde och har hållplatseri Skeda och Slaka. Om du åker bil sparar du 11minuter jämfört med bussen.
Och förlorar 2 000 spänn!