Det här kan spansklärare i Östergötland nu få en chans att lära sig på en fortbildningskurs. Men vadå, fortbildningskurser finns det väl massor av, eller?
Inte riktigt och absolut inte med just det här upplägget. Det vet, Roberto Tapia och Sandra Ganel, tidigare kolleger på Berzeliusskolan i Linköping. Numer jobbar Norrköpingsbon Roberto Tapia på Navestadskolan i sin hemkommun. Det är på deras initiativ som fortbildningskursen inom kort drar i gång.
Ursprungsidén är Robertos.
– Finns det kurser så är de ofta i Stockholm, Göteborg eller i Malmö, konstaterar han.
Frågan var hur man kunde underlätta för lärare i spanska att fortbilda sig, utan att behöva resa långt och utan att skolorna behövde sätta in en massa vikarier. Vilket inte är så lätt eftersom antalet spansklärare inte är så stort. Av en slump sprang Roberto Tapia på en medhjälpare på Idéslussen, ett kommunalt projekt i Linköping.
För att göra en lång historia kort så föll Roberto Tapios idéer om fortbildning i god jord. Den fick grönt ljus från utbildningsförvaltningen och 50 000 kronor från Idéslussen. Ganska direkt fick Roberto med kollegan Sandra Ganel på idén. Efter två års jobb är de klara och redo för första kurstillfället.
– Totalt handlar det om tre halvdagskurser. Vi tror att det är bättre att dela upp, istället för att maxa allt på en heldag, säger Sandra Ganel, som undervisar i spanska på Berzeliusskolan.
Både Roberto Tapia och Sandra Ganel hoppas mycket på kursen och vill gärna se att fler kolleger anmäler sig. Det finns platser kvar.
För kursen står Instituto Cervantes, som har spanska staten i ryggen.
Tråkigt nog är det ingen från Norrköping som anmält sig, utöver Roberto själv och det tycker han är synd
– Vi vill ge spansklärarna verktyg som ska hjälpa dem att få eleverna att lära sig bättre, säger han.
Att kursidén kommer från undervisande lärare tycker han är en stor poäng.
– Visst finns det kurser i både pedagogik och didaktik, men eftersom vi jobbar i skolan och närmare, så vet vi vad som saknas och har tagit fram tre teman som vi tycker är aktuella, säger han.
Projektet Idéslussen som har bidragit med pengar till fortbildningskursen är ett tvåårigt projekt som nu håller på att avslutas. De idéer som fått godkänt fortsätter, men några nya tar man inte in.
– Nu ska vi istället ta med oss de erfarenheter vi har fått från projektet in i den ordinarie verksamheten, säger Jessica Svärdell, idécoach Idéslussen.
Under de två år som projektet varit igång har idéerna varit från högt till lågt, allt från snödjupsmätare och matsvinn i skolorna till inkludering av flyktingar i föreningslivet.