Sovmorgon kan spara miljoner

Om skolungdomar får upp till en halvtimmes sovmorgon så kan Östgötatrafiken spara flera miljoner. Det visar Liu-forskning.Problemet med toppar i trafiken orsakade av skolelever är nationellt och känt i de flesta kommuner.

Det behövs nya idéer kring busstrafiken under rusningstid, enligt LiU-forskaren Helene Lidestam och Östgötatrafikens vd Sofia Malander. Bara genom att flytta skololevernas resor med några minuter kan man spara miljontals kronor.

Det behövs nya idéer kring busstrafiken under rusningstid, enligt LiU-forskaren Helene Lidestam och Östgötatrafikens vd Sofia Malander. Bara genom att flytta skololevernas resor med några minuter kan man spara miljontals kronor.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2018-07-03 07:00

I Almedalen håller man därför ett seminarium som riktar sig till politiker och kollektivtrafiken i hela landet och inte minst till skolchefer.

– För att jämna ut trafiktopparna så behöver man se över effekter på skolscheman, lokalutnyttjande och andra grupper exempelvis personal. Det krävs ett samarbete mellan skolvärlden och kollektivtrafiken i den här frågan, säger Sofia Malander, Östgötatrafikens vd.

I Linköping står skoleleverna för nästan 40 procent av resandet i kollektivtrafiken mellan klockan 07.30 och 08.00. Under den tiden använder Östgötatrafiken alla sina bussar fullt ut. Lite senare kan flera fordon gå nästan tomma, eller inte utnyttjas alls.

– Varje buss kostar cirka en miljon kronor i fasta kostnader varje år. Det görs ungefär elva miljoner resor om året i Linköping. Mycket små förändringar kan frigöra stora resurser, som i stället kan användas för att öka utbudet för nya resenärsgrupper, säger Sofia Malander, Östgötatrafikens vd.

Tidigare forskning utförd av Helene Lidestam vid Linköpings universitet och Carolina Camén vid Karlstads universitet i samarbete med Nationellt centrum för kollektivtrafik, K2, visar att Så kallad peak-trafik anses av aktörerna i branschen vara den faktor som driver kostnaderna allra mest. För att mäta betydelsen av att kapa toppen av peak-kurvan gjordes en studie tillsammans med bussoperatören Nobina i en mellansvensk region. Resultaten presenterades av Liu-forskaren Helene Lidestam i vintras. Och genom att förskjuta tiden då skolungdomarna kommer in i trafiksystemet med bara några minuter kunde man gå från 75 stadsbussar till 67 stadsbussar – och alltså spara miljontals kronor.

– Men vår tanke är inte att spara pengar. Syftet är att investera i utökad turtäthet och i att locka nya kunder. En del av vårt uppdrag är att nå hållbarhetsmålen och att konkurrera med bilen. Det är svårt när bussarna är fullsatta under morgonturerna, säger Sofia Malander.

Det är välkänt att resenärerna är känsliga för exempelvis hur ofta bussarna går, trängsel och hur lång tid som resan tar.

– Enligt gjorda analyser skulle den här förändringen kunna leda till över en miljon fler hållbara resor i kollektivtrafiken i Linköping, säger Malander.

Forskningsprojektet på Liu har statligt stöd genom Vinnova. Projektpartners förutom Östgötatrafiken är Karlstads universitet,

VTI, K2, Nobina och Sveriges Bussföretag. Nu satsar Linköpings universitet vidare på forskningen och utlyser en doktorandtjänst.

– Det är relevant för kollektivtrafiken i hela Sverige. Men det finns också forskning som visar att elever kan prestera bättre om de får sova längre på morgnarna. Det finns flera vinster med det här, konstaterar Helene Lidestam.

Exemplet Linköping

Östgötatrafiken har teoretiskt testat att förskjuta skolelevernas resemönster. I en reserelation från ett närområde och in mot Linköping, där många skolor finns, går det i dag åt nio bussar för att klara morgontrafiken. Om skolstarten förskjuts så flyttas den kundgruppen tidsmässigt och trafiken kan då planeras utifrån ett jämnare resandeflöde. Med bibehållen turtäthet sparar man då in två fordon. Dessa kan då direkt användas till att köra mer någon annanstans.

Att gå från nio till sju fordon ger ett kapacitetsöverskott på drygt tjugo procent. Omvandlat till hela Linköping skulle detta då motsvara en kapacitetsförstärkning på 22 procent. Det skulle motsvara drygt 30 miljoner kronor, efter att man för säkerhets skull har räknat ner effekten med knappt hälften. I slutändan kan detta enligt Östgötatrafiken ge högre turtäthet, fler resande och ökade intäkter som i sin tur kan omsättas i mer trafik.

Källa: Östgötatrafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!